Annons:
Etikettmotorbåtar
Läst 7049 ggr
ilsebilse
7/2/12, 11:16 PM

Tilta tung utombordare

Det är så här att min sambo precis har köpt båt och på båten sitter en väldigt tung utombordare, problemet med den här är att han inte orkar tilta upp den från båten vilket han måste pga av att det är väldigt grunt på båtplatsen. Motorn väger ca 100 kg. Är det nån som har något tips om hur man kan göra? Vi skulle vara väldigt tacksamma! Vi har försökt leta runt på nätet men inte hittar inte något så jag hoppas någon här inne vet hur man kan göra =)

/Lisa

Annons:
fotoninja
7/4/12, 4:01 AM
#1

kan finnas en tiltspärr som man måste hålla nere för att kunna tilta motorn. kika efter en sån. Glad

ilsebilse
7/5/12, 12:09 PM
#2

Ja dte finns det och vi får upp motorn när vi står på marken och trycker den uppåt, vårat problem är att göra samma sak fast från båten.

Jalking
7/13/12, 7:09 PM
#3

Ordna någon slags hävarm.
Dubblar man avståndet från där man tar i till "gångjänet" räcker halva kraften.

ilsebilse
7/18/12, 12:31 PM
#4

Ok tack det skall vi prova :). Vi har lyckats få upp den ändå men det krävs att man är två och att man håller varandra i armarna och att båda drar det funkar ju dock inte om man skulle vara själv nån gång.

fotoninja
7/19/12, 4:30 AM
#5

är det en vanlig öppen båt? sån med sittplats i aktern? när jag hade tunga motorer att tilta upp, lossade jag tiltspärren, sen satte jag ena foten, t,e,x vänsterfot, uppepå sittplatsen alldeles bredvid motorn, och drog motorn med höger arm, då får man kraft ifrån både vänsterbenet, ryggen, och högerarm. Glad

ilsebilse
7/27/12, 11:35 AM
#6

ja det är en öppen båt, efter mycket klurande har vi konstaterat att det är gasdämparen som är sönder och det är därför den är så svår att få upp. Man får upp den själv nästan hela vägen det är bara den absolut sista biten som man inte orkar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: