Annons:
Etikettfärdmål
Läst 1059 ggr
Oscar
8/10/07, 2:26 PM

GP kan inget om segling

Har ni sett senaste GP-TV inslaget? Det om HiQ katamaranen…

"Världens snabbaste segelbåt" säger de. Reportern säger också när han seglar med dem att "Det är ungefär som en Stenafärja". Jag är så trött på att segling inte riktigt ansesvara en sport och att ingen riktigt verkar bry sig om att skicka en reporter som faktiskt vet vad han pratar om. För det första har HiQ aldrig varit världens snabbaste segelbåt och för det andra har den inga som helst likheter med en Stena-färja. Jag tycker det är riktigt tråkigt att höra.

Det skulle aldrig hända inom en annan sport. Ingen skulle referera till en löpare till exempel som världens snabbaste om han eller hon inte var det.

Annons:
[mingdie]
8/11/07, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tyvär bor du i ett land där segling är väldigt liten.

Jag har varit medlem i fotoifokus men såg just seglings forum. Jag bor sedan 20 år i Nya Zealand och här vet till och med gamla tanter vad kappsegling är. Här nere blir det automatisk kappsegling om två båtar kommer närmare än en sjömil ifrån varandra. Det skall vara kul att prata med seglings folk i det här forumet. Skickar med ett foto från en av småbåts hamnarna i Auckland.

Eddie

Oscar
8/11/07, 1:54 PM
#2

Hej och välkommen hit! Ja att Nya Zealand är lite av ett seglarnas Mecka har väl inte undgått någon vid det här laget med tanke på hur det sett ut i Americas Cup i det senaste ;) Visserligen höll de inte riktigt ända fram, men ändå… starkt jobbat!

Jag hoppas bara att man kan ge seglingen lite högre status i sportsammanhang här också. I och med de "stora" matchracingtävlingarna här har man i alla fall kommit lite närmare allmänheten så jag fortsätter hoppas! :D

Fin bild! Seglar du något själv?

[mingdie]
8/12/07, 5:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Segling är ju ganska populärt i Sverige men som du säger så uppmärksammas inte kappseglingen tillräckligt. Det som jag tycker har varit bra för sporten är dator bilderna som nu finns med på TV. Americas cup gjordes mycket mer intressant när man kan se hur båtarna ligger i förhållande till varandra.

Ja jag seglar väl inte lika mycket som förut men jag har ett import företag här nere som har agenturen för bla. Selden Mast, Rutgerson, Windex och Andersen winchar. När jag seglar blir det en del catamaran seglingar eftersom vi sponsrar dom två snabbaste catamaranerna i NZ. Det är härligt att ligga och segla i 25-30 knop. Jag skall se om jag kan skicka lite fler foton. Detta är X-factor som är en av båtarna med våra grejor. Du ser hur stor den är om du jämför med Tornadon som seglar bredvid.

Eddie

Oscar
8/12/07, 2:56 PM
#4

Wow, det låter ju helschysst o flytta till NZ och börja sälja seglargrejer. Skulle jag lätt kunna tänka mig att göra. :)

Du har helt rätt, datorbilderna har gjort en hel del. Så visst, det blir ju mer och mer publikvänligt men mediabevakningen på segling är riktigt usel här i Sverige. Jag tror inte man vinner över den stora massan förrän man får en tätare mediabevakning. Till och med när det varit stora event som Match Cup Sweden och man haft en klick världselitseglare här har man fått leta efter artiklar.

Fender-King-Ljusne
8/19/07, 1:54 PM
#5

I tidningarna skrivs det mycket skit av helt ointresserad och opålästa dönickar. Ännu värre är det när det skrivs om musik. Varje gång det skrivs om Rolling Stones står det helt otroliga lögner. Sist skrev den ena idioten att de inte gillar att spela rocknroll alls, de gör det enbart för att tjäna pengar. Vad har han för belägg för det? Har de själva sagt det? Stålar har de väl hur mycket som helst om de skulle vilja lägga av. Och de har en enorm spelglädje och de är världens största band.

Fram för vettigare artiklar om segling o musik!

[cocuyo]
9/10/07, 4:57 PM
#6

Jag tycker i alla fall att den här är ganska snabb, kanske GP-reportern skulle kunna ta en titt på den Stena-färjan? Räcka ut tungan 

http://www.hydroptere.com/

Annons:
Upp till toppen
Annons: