Annons:
Etikettfärdmål
Läst 1532 ggr
Fender-King-Ljusne
8/19/07, 11:46 AM

Att segla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjo. Gör ett litet förstainläggs-test här.

Att segla är ju fantastiskt! Eller hur? Man kan ju även bryggsegla som jag gör här vid Branthäll i Söderhamns skärgård.

Annons:
Oscar
8/19/07, 1:30 PM
#1

Hej och välkommen hit! Glad

Fender-King-Ljusne
8/19/07, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för det. Ska försöka hitta på nåt finurlig att skriva om. Det mesta om toalettstopp och foldingpropellrar har ju stötts och blötts i det oändliga på andra forum.

Vad har du för båt Oscar? Här är pentryt i min Vagabond, satte i Eno-spisen för fyra år sen. DEn är verkligen bra, den håller sig alltid still i sjögpngen.

Oscar
8/19/07, 4:42 PM
#3

Jag har ingen egen båt för tillfället men seglar mestadels på en Farr 50. Du kan kolla på den här.

 Vagabonden är helt klart en trevlig båt. Har du haft den länge?

Seglaren
8/20/07, 12:28 AM
#4

Hej Oscar! Ljusne känner jag ju sen tidigare från Klotterplanket.

Men vad som fick mig att registrera mig var återseendet av Farr 50an som jag var med och tog hem från Antibe i Frankrike. Vi var ett gäng som bilade ned och skulle segla hem den åt Otto Claussen som köpt den. Men det blev lastbilstransport hem istället. Kanske lika bra det, då det ju inte är en cruisingbåt precis. Undrar just om ni har samma lilla svarata gummihink kvar som vi hade till toa och allt annat möjligt…

Vi fick i alla fall en vecka i medelhavet, med smörsegling, god mat och vin samt båtmeck! Väl hemma i Stockholm var det dygnetruntjobb för att få bort havtulpaner och skruva dit kölen igen och så ut till Sandhamn. Vi låg annars i Saltsjöbaden den sommare och utgick mestadels därifrån. 

 Seglade bla GR som rorsman, en av tre och Öland Runt, Three Island race och lite transportseglingar. En gång i Kalmarsund gjorde vi 18 knop på bara storen (94 kvm) i storm, nåja nästan. Har för mig det blåste 48 knop som värst och vi gick in i Kalmar. Vi hade surrat en genua på däck mot puplit och mantåg då vi var för undermbemannade att ta ned den i båten. Och båten gick ju som en u-båt så vi knäckte ett par titanmantåg… (tusan allt är ju kolfiber och titan på den båten:-) och innan dess tror jag vi råkade knäcka till skenan till spinnakerbomen på masten…

Tja, det gick hårt åt den seglingen som egentligen skulle varit första delen av Three Island Race, men vi skulle istället ta det "lugnt och safe" ned till Åhus. Kommer ihåg Nicorette, de stod på för fullt och sköt ett spinnakerskot under högsta belastning och surfade nåt galet på väg mot Bornholm…

Det var tider det:-) Seglade även Ottos andra båt en L50 en del också.. 

 Kul å se att båten lever och ser ut att vara fin!

MVH. Seglaren / www.707.sailfast.se

Oscar
8/20/07, 2:10 AM
#5

Hej Seglaren!

Det är alltid lika kul att träffa folk man har något gemensamt med! Jättekul att höra lite historia om båten. Jodå den lever och frodas, än har den mycket kvar att uppleva. Knäckt förpulpit har vi nu med, vet inte om det är samma eller om den blivit knäckt igen.

Toan e inte lika spartansk, det finns en "riktig" toa nu, vi har till och med kostat på oss ett skynke runt då vi mest seglar charter nu.

Vi seglade Tjörn runt i helgen med chartergäster och båten fick sig ännu en episod värd att minnas. Vi lämnade Göteborg klockan 19 på fredagskvällen för att segla till Stenungsund. Framåt tolv på natten skörar vi så storen och blir tvugna att bärga den i 12 sekundmeter med bara två ordinarie besättningsmedlemmar. Som du nämner är den ganska stor så det var ett slit innan det var klart. :) Det innebar också att vi seglade hela racet med bara en stormstor, så placeringen var väl ingen hit direkt! ;)

Det hade varit roligt om du minns vad båten hette när ni hämtade den. Den information vi har fått går isär en del angående båtens historia.

Och inte minst: Välkommen hit du också!

Seglaren
8/20/07, 12:13 PM
#6

Hej Oscar!

Någonstans har jag ett par bilder från Frankrike på båten. Men som jag minns det stod inte namnet kvar på båten då (men jag kan minnas fel, kanske var det vi som tog bort dekalerna). Säker är jag dock på att man kunde se Indulgence svagt i gelcoaten där namnet suttit klistrat. Men som sagt, minnet sviker mig. Jag ska försöka få fram nån bild. Euromaster blev det sen i Sverige under ett par år i alla fall.

 Ja, två pers är lite lite när det börjar hända saker, det blev vi också varse och bl a på Ottos L50 som jag och en kompis transportseglade från Mariehamn till Åhus, med det är en annan historia.

Tillbaka till Farr 50an, i kalmarsund var vi 5 ombord varav 4 kunde segla. Men i 15-18 knop går allt fort, jag minns hur jag satt med sjökort i knäet i sittbrunnen, som rätt ofta var vattenfylld. Det såg ut som mastfoten stack ned i vattnet ungefär. Jag är ju inte van att navigera i sådana farter:-) och rätt vad det är svischar vi förbi en lysboj! som naturligtivs inte fanns i kortet. Vi/jag drog slutsatsen att den slitit sig… När vi närmade oss Ölandsbron (som var avstängd) dök det upp en polishelikopter som sniffade lite över  oss, de ville nog försäkra sig om att allt stod rätt till:-) Det var ju knappast någon överraskning med vädret, så lite galna måste vi allt varit som gav oss iväg, från Nynäshamn.

Vi gick i alla fall in i Kalmar och direkt in på en pizzeria, utan att ta av oss stövlar och sjöställ, så vi drig nog in en hel del vatten hos den stackars pizzeriaägaren:-)

I övrigt så är det ju en läcker båt. När vi låg i Saltsjöbaden, så var Nicorette-grabbarna över och kikade. Deras båtar var ju grymt stora då, kring 80-fot har jag för mig. Så "vår" lilla låda kändes ju futtig i sammanhanget. Men de var klart impade av den kompromisslösa utformningen och materialval. Tuff båt, men rackars så kostsam att hålla i toppform!

OK,kul med ny sajt, ser ut att bli intressant. Ännu en tidstjuv som kommer att stjäla min tid är jag rädd för:-)

Annons:
Oscar
8/20/07, 5:11 PM
#7

Indulgence är det namn vi också fått berättat för oss att båten skulle ha hetat. Det som dock förvillar en del är att bland annat vaggan är märkt med "Juno", vilket är en likadan båt byggd ungefär samtidigt. Av förra ägaren fick vi också höra att hon skulle ha vunnit Admirals Cup vilket ingen båt med namnet Indulgence har gjort, däremot Juno. Därför har vi varit aningen osäkra på vilken av båtarna detta egentligen var. Men det lutar väl åt att detta är Indulgence.

Seglaren
8/20/07, 7:12 PM
#8

Ja, det är ingen tvekan om att det är Indulgence! Ingen vagga följde med i köpet vad jag kan minnas, dock en ställning för kölen. Vi skruvade loss kölen inför hemtransporten. En trailer fullproppade med segel och tillbehör följde också med.

 Vem som sålde båten till Otto vet jag inte, men affären förmedlades av: http://www.ancasta.co.uk/

//Seglaren

Robin_L
8/23/07, 7:37 PM
#9

Oscar, jobbar du som besättning på Manodo, det var väl så Farr 50n hette? Ja såg den inne i Göteborg i förrgår, jäkla häftig båt! Ska se om ja kan dra ihop ett gäng seglarkompisar och hyra henne en halvdag eller så, hade var riktigt kul!

Hur gör man för att få jobb där?;) Hade vart minst sagt kul!

 //Robin

Oscar
8/24/07, 2:57 PM
#10

Något åt det hållet kan man säga. Det är inte direkt ett heltidsjobb, men vid charterseglingar så är jag med som besättning och när vi inte seglar så håller jag på med marknadsföring av företaget.

 Men annars finns det en hel del bolag som sysslar med skeppad charter. Se bara till att du har pappren i ordning och stick ut och sök. Det finns massor av roliga båtar man kan jobba på. Både privat och företag.

Oscar
9/8/07, 6:32 PM
#11

Robin_L: Om du är intresserad så kommer det att göras en transportsegling upp till Smögen om ett par veckor. Den kan du och dina kompisar följa med på till ett rabatterat pris. Hör av dig om du är intresserad.

DanielE
9/10/07, 2:48 AM
#12

Hej

Detta blir mitt första inlägg här på detta forum

Jag är skeppare på Manodo.

Trevligt att höra om de ävenyr som båten har varit med om!

Nu har vi satt datum för den transportsegling, till Sögen, som Oscar tidigare mämnde. Den 15:e dvs på lördag klockan 07.00 bär det av norrut.

Upp till toppen
Annons: