Annons:
Etikettbåtnyheter
Läst 4257 ggr
Oscar
2007-07-18 17:05

Seglarkläder

Vilka seglarkläder använder du?

Själv måste jag säga att jag inte haft några bättre kläder än Musto. Har deras MPX Offshore från förra året. Som tips kan jag nämna att det finns en del mindre kända märken också. Till exempel är ett märke som heter SLAM på gång att lanseras i Sverige. Guy Cotten är ett annat som inte heller är särskilt stort i Sverige men ganska spritt i Frankrike till exempel.

Annons:
[Driva]
2008-03-29 16:20
#1

Har just nu ett gill ställ atlantic om jag kommer ihåg rätt. Är inte nöjd, med tanke på det priset, impregneringen släppte efter 2 år, kardborren har börjat släppa på jackan, och formen är inte speciellt bra, känns som att jobba i en sop säck :s

Oscar
2008-03-29 20:52
#2

Just passformen är något jag också tycker är viktigt. Mustojackan är väl kanske i största laget men ändå hyfsat slimmad. Titttade på SailRacings kläder då de har en massa stretchmaterial i sina, men de verkade halvbra i övrigt. och inte minst dyra… :)

Oscar
2008-08-19 20:28
#3

Någon som har provat Pumas nya ställ? De verkar rätt så schyssta faktiskt.

Oscar
2008-08-28 10:08
#4

#1 Gill har ju väldigt generösa garantier på sina ställ, du borde nog gå tillbaka till de du köpte det av om det bara är två år gammalt och läcker… (impregneringen är inte det som håller jackan tät)

MangoSolutions
2008-10-07 01:11
#5

Som jag förstår har Musto varit en av de få riktigt bra alternativen historiskt men sedan har det blivit hårdare konkurrens. Offshore-kläder är de i topp anser jag.

Själv har jag mest erfarenhet av torrdräkter som jag har avverkat några st av.
Idag gäller Gul eftersom de har de prisvärdaste alternativen anser jag. Gul slår lätt Musto på torrdräkter. Gul är även duktiga på lättare jolle-seglar jackor och byxor.

Det finns vissa märken som har skärpt till sig också och det är Gill och Helly Hansen. De har riktigt bra grejer idag. Gill är nog bäst på den svenska marknaden vad gäller handskar men de har även lyckats göra ett par vinterhandskar som vara så kalla att det var bättre att vara utan dom.

Henry Lloyd har jag haft och de höll samma höga kvalitet som Musto. HL är väl inte så stort i Sverige? och har dessutom mest använts som skrytiga "gå ut på stan kläder" (är min kanske konstiga uppfattning?).

Oscar
2008-10-07 14:00
#6

Jag körde alltid Rukka-torrdräkt när jag seglade jolle. Den var bra men man gjorde sönder muddarna stup i kvarten och det var inte lätt att limma på nya igen.

Gill är väldigt populära på östkusten och Musto på västkusten. Kan bero på att deras respektive ditributörer håller till just på de sidorna.

Många av VOR-seglarna kör just Musto, minns inte hur många nu men det är fler än hälften.

Henri Lloyd har vissa väldigt innovativa detaljer på sina kläder som jag gillar. Har aldrig "hårdtestat" något Henri Lloyd-ställ, jo en jacka seglade jag med en vinter, men jag vet flera som seglar seriöst och kör med Henri Lloyd.

Annons:
[Driva]
2008-10-11 15:11
#7

De ställen jag sett mest på västkusten är faktiskt Westcoats :D

Har inte et själv, men efter att pojkvännen och min bror har det, så har jag använt de ganska mycket och tycker det riktigt bra!
Enda minuset är att jag tycker deras krage är i minstalaget.

Oscar
2008-10-11 15:41
#8

#7 Ja de är ganska populära, har aldrig provat något sådant ställ. De ligger lite lägre i pris så det gör nog en del för att de har blivit populära. Seglarkläder är ju inget som är billigt annars.

Scar
2009-09-28 16:34
#9

#5 Henri Lloyd är ganska vanligt även i Sverige. Har testat några olika jackor från dem faktiskt och de får helt klart godkänt av mig. Bland annat TP1 Mirage. Kompisen hade en torrdräkt från dem också men den var han väl måttligt nöjd med.

[kobbeuffe]
2009-09-28 16:53
#10

Jag har ett gammalt Musto Mpx ställ jag ärvde av svärfar när han bytte och det är i skick som nytt i söm och kardborre trots ett antal år på nacken. Jag byter nog inte fabrikat om jag inte måste.

Scar
2009-09-28 17:05
#11

Jo har kört Musto också och gillar det absolut men de ligger lite högt i pris för mig. Men som du säger har jag också använt riktigt gamla MPX och de ser ut som nya även efter 10 år så jag antar att det är värt pengarna.

MangoSolutions
2009-10-05 15:30
#12

Revidering av Gul torrdräkter med deras egna teknologi GCX4:

Jag har gjort mig påmind om hur bra de riktiga ställen med Gore-Tex Ocean Technology var. Idag heter väl Gore-Tex värstingmaterial HPX? och jag har haft motsvarande fast äldre vilka har varit ruggigt bra i jmf med t ex Gul. I Guls torrdräkt har jag alltid varit rejält fuktig efter några timmars blöt segling men det funkar. Ser man till priset så ligger de flesta torrdräkter idag kring 5-6' men givetvis så kostar en torrdräkt i HPX-kvalité skjortan typ 15' men givetvis värt det om man ska "bo i en" några månader per år. Livslängden för en torrdräkt är ca 3 år om man använder den aktivt som jollaseglare. 10 års livslängd gäller nog bara seglare som använder sina ställ mycket sparsamt. Jag har hunnit slita ut säkert 12 Gore-Tex plagg + div andra märkens andningsmaterial de senaste 15 åren. Gore-Tex har jag även tagit ut nya plagg på deras garanti. Att alt är förgängligt har man väl alltid vetat;-) utom Gore-Tex som led av hybris ett kort tag…

erikw
2010-01-25 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Om någon är intresserad av guy Cottens kläder finns de att köpa i yacht help stockholms webshop from 1/2 2010 eller direkt via mailorder till info@yachthelp.se

Guy Cotten har även en intressant linje med vattentäta väskor

Annons:
Upp till toppen
Annons: