Annons:
Etikettfärdmål
Läst 1156 ggr
Oscar
8/12/07, 6:41 PM

Båtkörkort

Redan nästa år kan det komma krav på att båtförare skall ha ett bårkörkort. Körkortet skall vara obligatoriskt för båtar över 7 meter och eller med en maxfart på över 10 knop.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta, även om jag tycker att tanken är god. Dels tror jag att det kommer vara en ganska tandlös lag på många ställen då jag vet att antalet sjöpoliser och kustbevakare inte på långa vägar räcker till för att kontrollera särskilt många båtförare, särskilt på ställen som inte är speciellt tätbefolkade. Många kommer köra ändå.

Dels tror jag att det till stor del inte saknas kunskaper i framförandet av båten (jo i många fall är det även detta) utan snarare en vana av att vara på vattnet. Man har inget inbyggt sjövett helt enkelt och vet inte hur båten beter sig i alla lägen. Denna erfarenhet kommer tyvärr inte med ett körkort utan endast med erfarenhet. Kanske till och med en falsk "trygghet" uppstår i och med att man tagit ett körkort. Många båtägare är helt enkelt för lite på sjön och beter sig därefter när de väl är ute.

Vad tycker ni?

Annons:
charlie
8/13/07, 12:26 PM
#1

Det känns ganska så meningslöst speciellt på Västkusten där varannan båt skeppas av någon som inte kommer från Sverige.

---

Oskar
8/14/07, 12:51 AM
#2

Att sjövettet måste bli bättre är ju helt klart. I allafall i Stockholm där jag håller till. Fast tycker nog man kunde höja gränsen till kanske 20 knop för körkortet. Och sedan strängare promillegränser. Och varför inte en fartgräns på tex 40 knop inomskärs?

Oskar

Tiril
8/14/07, 11:11 AM
#3

Både mamma och pappa (och snart jag) har skärgårdskepparexamen och pappa har kustskepparintyg. Kommer det gälla som körkort?

Oscar
8/14/07, 12:07 PM
#4

Nu är inte alla turer kring detta fastslagna men förmodligen blir reglerna generösa mot de som har någon form av förarbevis/skepparintyg. Så förmodligen, ja.

Oskar
8/14/07, 2:25 PM
#5

Och jag hörde något om att de som på något sätt kan bevisa att de har sjövana får körkortet automatiskt. Tex att två vittnen intygar att man har haft båt länge och att man har sjövett.

charlie
8/14/07, 4:39 PM
#6

Jag förstår fortfarande inte riktigt verkan av detta, om båten flaggar danskt, norskt eller brittiskt, kommer då sjöpolisen kolla dessa förares körkort?

---

Annons:
Oscar
8/14/07, 5:23 PM
#7

#6 Har inte hört något om detta. Antar att svensk lag gäller inom territorialgränsen så det borde ju vara samma regler. Men jag har mycket svårt att tro att alla dessa båtar, både svenska och utländska, kommer kunna kontrolleras.

[mingdie]
8/15/07, 1:16 AM
#8

Som alltid med nya lagar så är frågan vad man vill åstakomma. Genom båtkörkort kommer man att stoppa dom fulla förarna som kör in i klippor eller andra båtar? Kommer man att stoppa dom som kör för snabbt och orsakar olyckor? Kommer körkortet att stoppa dom som ger sig ut i dåligt väder utan tillräcklig utrustning? Om svaret som jag tror är nej så ser jag ingen anledning att skapa ytterligare en stor byråkrati för ingenting.

Nästa grej blir väl att ha körkort för att vandra i fjällen med tanke på hur många som måste räddas varje år. Eller ett simkörkort som du måste ha för att vara nära vatten med tanke på hur många som drunknar varje år. Vi måste nog värna om den lilla frihet vi har kvar. Problemen som finns bör lösas genom att sätta dit dom som missköter sig. 

Eddie

Upp till toppen
Annons: