Annons:
Etikettfärdmål
Läst 1370 ggr
[Driva]
2008-03-29 16:19

Skutsegling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv seglar jag skutor, jag har seglat på lite olika, men har nu hamnat på Britta i Uddevalla.

Har aldrig seglat "mindre" båt, men kanske kan få segla sambons båt om han någonsin sjösätter den :s

Någon annan som skuseglar?

Annons:
Oscar
2008-03-29 20:56
#1

Hej Driva och välkommen hit! Har själv ytterst lite erfarenhet av skutsegling men du får mer än gärna skriva och berätta lite. Kanske har du lite roliga bilder också?

[Driva]
2008-03-29 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Skutsegling "were do you begin"!!
Det är min stora passion, det jag seriöst levet för. Finns inget bättre än att vara ute på havet på en gaffelriggad träskuta.

Det finns många segelfartyg runt om sverige, fler än vad folk tror och det behövs ingen erfarenhet för att börja segla. Och det behövs verkligen mer folk in i branchen, eftersom allt görs ideellt.

Britta som jag seglar kan vem som helst börja segla instruktörselev. och jag rekommenderar verkligen att anmäla sig till en av utbildningsseglingarna om man är intresserad. Det är sjukt roligt!

Annars finns det nordisk som är lite längre (12 dagar ungefär) med nattsegling och tävlingar och grejer.
Mer info finns på:
 http://www.britta.nu
Och är man intresserad av att börja segla är det bara ringa eller maila kontoret och anmäla sig!

Vill man kika på andra skutor kan man gå in på

www.ssf.h.se

Oscar
2008-03-29 22:06
#3

Låter härligt! Hoppas att man fortsätter denna fina tradition att hålla liv i de gamla skutorna. Vore hemskt om de låg och förföll.

[Driva]
2008-03-29 22:08
#4

Tyvärr har vi ju sjöfartsverket som försöker med alla medel ta död på våran verksamhet… så vi får se hur de går från och med 2010 när de ska införa orimliga behörighetskrav :(

Oscar
2008-03-29 22:12
#5

Så trist. Vad är det för krav?

[Driva]
2008-03-30 21:01
#6

Dels att skepparn bla kommer behöva klass VII MED tillhörande sjötid. Vilket är i princip omöjligt att få genom att bara segla skuta, utan då måste du arbeta på sjön i vanliga fall (vilket de är väldigt få som gör).
 Plus att eftersom många skutor är för små för att få sjötiden för sjuan, så är det helt uppåtväggarna. Fattar inte vad de tänker med…

Annons:
Oscar
2008-03-31 21:52
#7

Det är ju inte så praktiskt nej. Visst känns deras krav omotiverade. Förhoppningsvis kommer det nya dispenser, det är trots allt ett par år kvar.

Själv läser jag till sjökapten nu så kanske kan man ställa upp sedan när jag fått ut mina behrigheter. Kan vara kul att segla lite skuta när man inte jobbar. Men det är ett par år kvar. :)

[Driva]
2008-04-04 12:21
#8

Äh du kan väl börja segla redan nu ;p

 Sen att sjöfartsverket ska lämna dispens, låter mindre troligt efter alla möten med dem. De har praktiskt tagit bestämt sig, trots att de i dödar skutverksamheten…SÅ just nu ser de rätt hopplöst ut, de pratas dock om att skriva skutorna i england eller liknande, men vi får se..

Oscar
2008-04-04 16:46
#9

Börjar det bli dags för vårrustning av Britta nu snart eller?

[Driva]
2008-04-05 00:12
#10

Yes nästa helg är det avtäckning som gäller, så då ska äntligen all plåt av, sen så pysslas det varje dag om jag förstått det rätt av de "gubbarna".

Oscar
2008-10-18 17:20
#11

Blev det någon segling i år? Har du fler trevliga bilder eller historier från seglingarna?

Upp till toppen
Annons: