Annons:
Etikettfärdmål
Läst 1128 ggr
kallekuling
2008-04-05 12:48

Flytta till en ö så behöver du inte ta båtkörkorte

Flytta till en ö så behöver du inte ta båtkörkortet!

http://www.rorgangare.se/2_batkorkortet.html

Annons:
Oscar
2008-04-05 13:16
#1

Om det nu blir något krav över huvud taget… :)

Tycker man har hört så mycket konstiga turer kring båtkörkortet så jag vet knappt vad jag ska tro längre. Är det tex vettigare att personer över 55 skall slippa?

Någon form av kompetenskrav tycker jag är motiverat för att få köra större eller snabbare båtar. De innebär trots allt en viss risk.

Går även att läsa om på GPs sida.

Oscar
2008-08-30 22:48
#2

Senaste jag hörde om båtkörkort var att det skulle införas från och med 1 april 2011. Någon som har nyare uppgifter?

Oscar
2008-09-05 10:35
#3

Vad tycker ni egentligen om båtkörkort? En kort artikel på GP.se idag som inte tillför så mycket nytt egentligen.

[kobbeuffe]
2008-09-05 11:18
#4

Satt på färjan på väg hem i fredags och pratade med en Holländare och han berättade att där måste man ha båtkörkort för alla båtar större än roddbåtar utan motor.

[kobbeuffe]
2008-09-05 11:19
#5

Jag bor ju förövrigt på Åland och jag har för mig att våra regler skiljer sig lite från Sverige också.

[kobbeuffe]
2008-09-05 11:54
#6

Kopierat fråns Svenska Sjöfartsverket:

För att framföra en fritidsbåt som inte överstiger 12 meters längd och fyra meters bredd krävs ingen särskild utbildning.

Den som framför en fritidsbåt (fritidsfartyg) som har en längd om 12 meter eller mer och en bredd om 4 meter eller mer, ska inneha lägst (och kunna visa upp) någon av följande examensbevis/intyg:

* examen som fartygsbefäl klass 8

* kustskepparintyg

* skepparexamen

Den som framför en fritidsbåt, oavsett storlek, är alltid skyldig att se till att båten är sjövärdig och att den framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.

Fartygsoperativa enheten, som tillhör Sjöfartsinspektionen på Sjöfartsverket, arbetar med frågor som rör personal ombord fartyg, besättningsstorlek, arbetsmiljö ombord, säkerhetsorganisation och mönstring.

Annons:
[kobbeuffe]
2008-09-05 11:55
#7

Kopierat från Finska sjöfartsverket:

Nya behörighetskrav för förare av fritidsbåt

30.10.2007

Behörighetskraven för förare av fritidsbåt i förordningen om fartygsbemanning (1256/1997) har ändrats och gjorts tydligare (910/2007 1 §). I och med förordningsändringen krävs det från och med den 1 november inte längre bemanningscertifikat av fritidsbåtar med en längd under 24 meter. Det krävs behörighet för yrkessjöfart bara i det fall att fritidsbåten har en längd över 24 meter. Gränsen som gällde motoreffekt på 500 kilowatt faller bort 1.11.2007. För en båt med en motoreffekt på över 500 kilowatt har av föraren tidigare krävts minst maskinskötarbrev.

Den som har skaffat ett internationellt behörighetsbrev för förare av fritidsbåt innan den nya förordningen träder i kraft kan ansöka om ett nytt behörighetsbrev, som inte innehåller begränsningen på 500 kilowatt. Till ansökan bifogas en kopia av det gamla behörighetsbrevet och ett passfoto. Avgiften för att lösa ut ett nytt behörighetsbrev är 44 euro.

Ansökan sänds till någon av de regionala inspektionsenheterna inom funktionen Sjösäkerhet vid Sjöfartsverket:

[kobbeuffe]
2008-09-05 11:57
#8

En mindre skillnad Cool

Personligen tycker jag det är åt he…te helt. Jag kan alltså som finsk medborgare sätta mig i en 24 meters båt med herkulesmotor och bränna på hur som helst utan någon form av behörighet alls. Vansinne i min menig.

floppy
2008-09-05 12:02
#9

#8 Håller helt me om att det e rena rama vansinnet…

Oscar
2008-09-05 14:50
#10

Oj! Det visste jag inte. Det var verkligen "generösa" regler, håller med, helt galet. Vad är kravet för att falla under Finsk lag? Är det att personen som framför båten måste vara finsk medborgare eller att båten är registrerad i Finland?

När det gäller yrkessjöfart så gäller landets, i vilket båten är registrerad, lagar.

Upp till toppen
Annons: