Annons:
Etikettfärdmål
Läst 2134 ggr
[kobbeuffe]
8/23/08, 8:35 PM

Resan hem...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi seglat hem vår "nya" båt, en Maxi 77 från 73 som vi köpte i stockholm och det var 3 intressanta dagar på sjön med min svärfar. Eftersom jag inte är en erfaren seglare så var det skönt att ha en gammal sjöbjörn med som visade och lärde mig jättemycket. Vi startade från Kungsholmen på Onsdag eftermiddag och gick mot hammarbyslussen för motor, sedan vidare mot danvikstull.

Annons:
[kobbeuffe]
8/23/08, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

slussen

[kobbeuffe]
8/23/08, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Danvikstull

[kobbeuffe]
8/23/08, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Förbi stadsgårdskajen och ut bland färjor och stora båtar förbi vaxholm och till Siaröfortet där vi övernattade sedan första natten

[kobbeuffe]
8/23/08, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Furusund

[kobbeuffe]
8/23/08, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ut på Ålands hav

[kobbeuffe]
8/23/08, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Efter en gropig resa över havet kom vi till Mariehamn och Östra hamnens gästhamn. Där gick vi upp till "stan" och åt gott på en av stadens krogar och sen var kojen ett välkommet avsnitt i resans slutskede.

Annons:
[kobbeuffe]
8/23/08, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Fredag morgon gick vi vidare för motor till Lemströms kanal och väntade en kvart på broöppningen, efter bron hissade vi åter segel och seglade ut till lumparn och över den in i färjsundet.

[kobbeuffe]
8/23/08, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vår underbara Åländska skärgård.

[kobbeuffe]
8/23/08, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och slutligen efter 98 loggade mil ligger "Cirkus" i sin nya hemmahamn. Det var en bra resa men det var nog skönt att kliva iland på egen brygga och säga att "nu e vi hemma". Hoppas ni gillar mina bilder och min berättelse om min start som seglare.

Oscar
8/24/08, 12:58 AM
#10

Det låter som om ni hade det rätt bra under resan! Hade ni fint väder?

[kobbeuffe]
8/24/08, 10:10 AM
#11

Lite regn på torsdagen bara men annars var det hyffsat väder och bra vindar

Oscar
8/24/08, 12:42 PM
#12

Hur upplevde du båten? Stabil? Rymlig?

[kobbeuffe]
8/24/08, 2:42 PM
#13

Båten var riktigt stabil och framför allt lättdriven, behöver inte mycket vind för att göra 5-6 knop. Jag upplever också båten som "snäll" och lättmanövrerad hon svänger bra även vid riktigt låga farter inne vid kajen och så.

När vi skulle köpa båt så tillade vi på några olika alternativ, bla. Bellona 23 men den var långt ifrån lika stadig när man klev ombord så vi bestämde oss ganska fort för Maxin. Utrymmerna räcker nog för en barnfamilj på 2 vuxna och 2 barn "det är vi" och jag ser inga svårigheter att fara ut en vecka eller 2 hela familjen. Vi var ut en sväng igår för att min fru också skulle få känna på båten och med hunden och vi 4 fanns det riktigt gott om plats för en så pass liten båt.

Annons:
Oscar
8/25/08, 8:47 PM
#14

Jag skulle ha lånat en Maxi 77 en sommar men det blev tyvärr aldrig av. Har din inombordare eller kör ni med utombordare?

[kobbeuffe]
8/30/08, 9:14 PM
#15

Vi har en 8 hp Evinrude som knuffar fram båten i en marchfart på 5,5 knop ungefär. Då drar den 2 liter i timmen och det är ju skapligt. Men vi försöker förståss att använda "oljudet i rumpan"

[kobbeuffe]
8/30/08, 9:53 PM
#16

Jag menade givetvis att vi försöker UNDVIKA att använda den

Oscar
8/30/08, 10:22 PM
#17

hehe, ja säg den seglare som gillar att köra för motor Skrattande

Upp till toppen
Annons: