Annons:
Etikettbåtnyheter
Läst 1898 ggr
Oscar
9/8/08, 3:57 PM

Navigationsutrustning

Vad har ni för navigationsutrustning ombord? Klarar ni er med sjökort och kompass eller är plottern ett måste?

Annons:
Oscar
9/8/08, 4:25 PM
#1

Känner själv att man lätt står och stirrar på plottern när det finns en sådan, så jag försöker ofta navigera lite "old school" för att hålla kunskaperna fräscha. Ta lite krysspejlingar och så. Men på natten är det helt klart skönt med plotter.

[kobbeuffe]
9/11/08, 12:25 AM
#2

Som färsking har jag bara papperskort och kompass ombord. Vill lära mig ordentligt med såna först så det sitter den dan det behövs sedan. Elektronik har ju en förmåga att kunna gå sönder vid sämsta tänkbara tillfälle.

Oscar
9/11/08, 1:40 AM
#3

Det är helt sant och papperskort och kompass är den bästa navigationsutrustning som finns, man behöver inte mer än så.

MangoSolutions
10/7/08, 1:37 AM
#4

GPSen har öppnat en helt ny värld när det gäller att navigera under svåra förhållanden. Det gick aldrig förut med old school-varianten. Augustimånen heter en extrem navigationskappsegling som de som var med från början sa att det fanns endast en väg ut som var snabbast från en viss punkt i Stockholms innerskärgård till en annan punkt i ytterskärgårn. Denna var tydligen beskriven i Svenska Kryssarklubbens gamla böcker om jag inte minns fel. Det innebar en massa landmärken hit och dit med kurser som las ut och det förutsatte att det fanns sikt.

Idag är det nog få som vet om detta och Augustimånen-seglarna seglar oändligt många varianter av denna sträcka vilket hade varit omöjligt utan GPS. Givetvis har diskussionerna gått heta om man skulle hålla kvar i det gamla old school konceptet eller inte. Jag tror GPS alternativet vann pga att alla tyckte det var för spännande att följa den utveckligen och att det blev en ny dimension. Det var väldigt konstigt att sitta inne i ruffen och navigera med en bärbar PC då de flesta ännu inte ens visste vad en GPS var för något. Besättningen kunde t ex ropa att nu MÅSTE vi slå för vi hör vågorna slå mot land och navigatören sa att vänta i 1 min och 23 sek till!
Eller en kommentar då någon i besättningen sa -det var en häftig segling varvid navigatören svarade -ja du skulle ha varit med inatt!

Om man bortser från det är vanlig hederlig terrester navigering säkrast och enklast tycker jag.

Oscar
10/7/08, 2:05 PM
#5

Ja GPSen har verkligen gjort underverk för navigationen. Tyvärr sker det också en del olyckor just på grund av GPSer när folk inte förstår dess begränsningar. Och framförallt vad gäller plottrarna som sprider sig som en löpeld över båtvärlden.

Jag har också stått och styrt på natten i 15 m/s på bara kompassen utan att se någonting annat, med en navigatör som skriker kurser nerifrån, och sett bränningarna alldeles intill båten (kändes det som i alla fall, han sa att de inte var så nära :)) Det är inte alldeles kul kan jag säga. Men ganska häftigt.

MangoSolutions
10/7/08, 3:48 PM
#6

Jo GPSen har en viss dragningskraft med plottern då den drar uppmärksamheten till sig alldeles för mycket. Det jag tänker på är att det finns trafik runt båten som inte syns på plottern. Kollisioner pga av plottern är inte ovanligt och jag själv har kommit på mig med att stirra på plottern ett tag och undrat om jag har haft kontakt med verkligheten. Det finns ju samma sak med bilen att man t ex skruvar på radion ett tag och sen undrar om man verkligen har haft koll på trafiken men det har man omedvetet däremot är vi människor olika "konfigurerade" så att vissa människor kan säkert helt tappa kontrollen. Så är det t ex med människor som somnar vid ratten.

Jag tycker bara att man inte ska skylla på verktyget utan på sig själv. Jag tror på att man medvetandegör problemet så kan man lätt undvika klantigheten. Vet man dessutom om problemet så kan man undvika "klantarna" genom att hålla god uppsikt. Om båtkörkortet blir verklighet kan man ha med detta i utbildningen.

Det hela känns lite som Murphy's law "If anything can go wrong, it will"Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: