Annons:
Etikettkanot-och-kajak
Läst 1761 ggr
MangoSolutions
9/24/08, 11:43 PM

Snabbaste & hetaste klassen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snabbaste och hetaste klassen Sverige avseende båt med SM status borde vara Formula 18. Tror du klassen kommer att bli ännu större?

Annons:
Oscar
9/25/08, 12:54 AM
#1

Jag har hört många prata väldigt varmt om dem men jag känner så dåligt till flerskrovsbåtarna eftersom jag själv aldrig seglat särskilt mycket i dem. Har provat Hobie Cat ett par gånger. Seglar du Formula 18?

MangoSolutions
9/25/08, 1:15 AM
#2

Ja fast tyvärr nästan bara SM i år men det var en hel del abstinens att ha "avstått" andra seglingar i år. SM var galet kul. Ren kappsegling och en snutt överlevnad. Vi har "stulit" många duktiga kappseglare från andra klasser: Express, J80, Hobie Cat 16, 505, 49er och t o m 6a som den vinnande tysken hade seglat. Totalt 29 båtar på SM!

MangoSolutions
9/25/08, 1:21 AM
#3

Förresten även en nyexad sjökapten… var med

Oscar
9/25/08, 1:34 AM
#4

Har hört många säga det där att det är svårt att gå tillbaka till "vanlig" enskrovbåt efter att ha seglat flerskrovsbåt. Kan mycket väl tänka mig det. Hur gick det för er på SM då? Var gick det förresten?

MangoSolutions
9/25/08, 2:04 AM
#5

Näe så fanatisk är jag nog inte… Det kan nog vara skönt att gå ner i ruffen och gör iordning en fika oxå. En 4 åring gick en gång förbi oss på land och uttryckte nog vad de flesta vuxna känner för vad vi håller på med "Den där kan man inte gå ner i!".

SM hur det gick? Skapligt. Vi hade ett mål dvs ett realistiskt för att inte drabbas av hybris och det var att komma bland de 10. Vi kom 12a. Min rorsman fick ju för sig att lämna båten vid ett tillfälle;-)

Sandhamn. Ordentligt och bra gjort av KSSS som oxå insett att de behövde en bra tävlingsledare från GKSS (Mycket kungligt där;-)

Oscar
9/25/08, 4:47 PM
#6

#5 Tänkte nog mest på farten, allt känns som om det går i slow motion efter att ha seglar flerskrov. Men det har som du säger sina fördelar att ha någonstans att ta vägen ibland.

Ungar är för härliga!

Det var ju ett bra resultat, gratulerar! Två placeringar till om rorsman kan hålla sig på plats är ju inte otänkbart. ;) Det går ju oftast fortare att segla än att simma.

Annons:
MangoSolutions
9/27/08, 2:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Fartkänslan är en adrenalinkick. Större båtar går ju fortare men fartkänslan försvinner. När en jolle håller 18 knop kan en stor båt behöva 25 knop för att få samma fartkänsla.

[mingdie]
9/27/08, 11:45 AM
#8

Håller inte med om att fartkänslan försvinner men som du säger så behövs det mindre hastighet med mindre båtar. Numera seglar jag större båtar men vi kommer upp till 30 knop på slören med gennaker uppe så fartkänslan är definitivt där.

Jag gillar F18 och tycker att mer skall satsas på flerskrovsbåtar. Det är katastrof att dom tog bort Tornado från OS.

Härnere är A-class katamaraner populära pga att du kan köpa en bra relativt billigt och det är många som kappseglar. Sedan är det enklare när du inte behöver besättning. Man har också skapat en ny klass som kallas 8.5 där båten inte får vara ner än 8.5m. Det har blivit så populärt att vi har upp till 20 båtar i kappseglingarna på kvällarna. Här är en video som dom lokala A-class seglarna satte ihop.

http://nz.youtube.com/watch?v=WDdhBlNKDqM

MangoSolutions
9/27/08, 1:48 PM
#9

Ok försvinner var lite väl starkt men den blir alls inte lika närvarande. T ex känns det ännu fortare i en A-catta i jämförelse med en F18 för samma fart. Anledningen är mycket enkel eftersom farten sitter i hur nervös båten blir och det har med sin tur med vikten, storleken och konstruktionen att göra.

Några få av oss har även en A-Cat för att komplettera precis som du säger att man kan sticka ut då man själv vill.

Det här känns nog fortSkrattande 100+ fot

http://www.youtube.com/watch?v=HZ53CxBUj68&feature=related

Men det går att få fartkänsla definitivt mycket billigare. Det jag menar är att knopmätaren inte är ett linjärt samband med fartkänsla. Kommer man upp i 30 knop har jag nog svårt att se att det skulle finnas en så stor farkost att det inte skulle kännas rejält i magropen…

[mingdie]
9/28/08, 1:31 AM
#10

Så det finns lite A-cattor i Sverige. Hur populärt är det?

Det verkar som om flerskrovsbåtar börjar bli mer accepterade i Sverige vilket är kul. Hur står det till med lite större båtar? Finns det tillräckligt för att ha kappseglingar?

Härlig video på Playstation. Jag har seglat lite med den när den var nybyggd och hade provseglingar här nere. Kul var det.

Det är som du sägert att det känns mer i en liten båt. Samma som en bil där du sitter närmare marken.

MangoSolutions
9/28/08, 2:23 AM
#11

Cool att du seglat Playstation.

Kort resumé om flerskrov i Sverige:

A-Cat i Sverige är en liten rätt homogen grupp med gubbs. Göran Marström bygger mycket fina och är själv aktiv.

Ungefär lika stor är Hobie Cat 16 med några få tappra. Många tjejer.

Tornado finns inte…

F18 absolut största klass

Några större flerskrov är endast svenskbyggda Seacart 30 en trimaran helt i kolfiber med ca 7 aktiva båtar. På gång uppåt. Kul!

Det finns i o f s 3 st 60 fots trimaraner som "plaskar omkring" men ja de är viktiga för marknadsföringen och det är en stor sak att hålla igång en 60 fotare i lilla Sverige. Tidigare hade de en egen cup "Oops Cup" runt i Scandinavien.

Däremot seglas flerskrov mer och mer på LYS kappseglingarna och det finns idag en massa cruising/ "halvrace" modeller. Det har hänt att flerskrov har haft fler startande än "enkelskrov".

Nästan alla flerskrov är koncentrerade till Stockholmsområdet vilket jag tycker är lite egendomligt.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: