Annons:
Etikettmotorbåtar
Läst 1166 ggr
[mingdie]
2008-09-13 00:50

Dom gamla kappseglingarna

Alinghi kanske får sin vilja igenom och kommer då att ändra hela Americas Cup från dom gamla traditionerna till att bli en kappsegling där alla inklusive domarna är anställda av Alinghi vilket leder till en situation som liknar Formula 1. Det blir bara ännu en kappseglings serie utan det där speciella som Cupen har varit förut.

Volvo oceanrace har också förvandlats till en kappsegling där man skall ha så många stop som möjligt för att sponsorerna skall kunna få så mycket tillbaka som möjligt. Borta är den hårda seglingen som hette Whitbread där man med så få stop som möjligt seglade så fort man kunde runt jorden.

Vad tycker ni om detta. Här nere där kappsegling är otroligt populärt så har intresset för Volvo helt försvunnit och om Alinghi vinner så kommer intresset för Cupen att försvinna också.

Naturligtvis så måste man ta hänsyn till sponsorer men tycker ni att det skall styra hela tävlingarna?

Annons:
Oscar
2008-09-13 01:14
#1

Det här är en problematik som inte bara seglingen står inför utan snarast hela sportvärlden, Alla sporter är olika hårt drabbade och på olika sätt men med sina anhängare lika vilt protesterande. Och jag måste säga att jag är lite kluven.

I grund och botten önskar jag att seglingarna kunde få behålla sina ursprungliga former, som du säger: Borta är den hårda seglingen som hette Whitbread där man med så få stop som möjligt seglade så fort man kunde runt jorden. Det var på något sätt den ultimata utmaningen, och naturligtvis en mycket roligare utmaning att "delta" i som åskådare. I den mån det nu gick/går att vara åskådare…

Med de nya formerna, som passar sponsorerna, så kommer naturligtvis pengarna men också tillgängligheten, vilka går hand i hand. Fördelen är att vi som inte deltar men är intresserade lättare kan följa tävlingarna på närmare håll. Samtidigt sprider man segling som sport till den stora ointresserade massan som normalt bara ser på fotboll, om ni ursäktar en fördom. Det ser jag som en klar fördel.

Förändringen är inte den första, och knappast heller den sista. Se bara på hur seglingen gått från att vara en "gentlemannasport" med stora middagar ombord och massor av bekvämligheter till den extremsport som VOR är idag.

Det är möjligt att det är ett misstag att göra seglingarna mer tillgängliga på bekostnad av själva utmaningen. Om nu folk tappar intresset som du säger så är det naturligtvis ett misstag. Personligen tycker jag det är kul att det börjar sändas lite segling på TV och att rapporteringarna från racen är betydligt mer omfattande. Men så sitter jag i Sverige, situationen är säkert en annan hos dig.

Svår fråga helt klart… och intressant.

[mingdie]
2008-09-13 01:23
#2

Jag har samma tankar som dig Oscar. Det är bra att sporten blir mer tillgänglig men samtidigt undrar jag om dom nya formaten drar in mer folk till kappsegling. Ett otroligt klantigt beslut var att ta bort Tornado från OS. Det är den båten plus skiffen som är publikvänliga när det visas i TV.

Vi får se hur det blir i framtiden.

Oscar
2008-09-13 01:32
#3

Ja det var ett riktigt onödigt beslut, det var den klart populäraste klassen bland åskådarna med fart och action. Det har varit vilda protester från flerskrovsförbunden, vi får väl se som sagt hur det blir. Jag tror att de kommer tillbaka.

Oscar
2008-09-13 02:57
#4

Jag vet i och för sig inte vad det kostar dem men det ska bli intressant också att se om Volvo har kvar Volvo Ocean Race nu när det går så dåligt för dem. Annars blir det väl Rolex-ägt som alla andra regattor.

Oscar
2008-10-24 13:59
#5

Hittade en artikel i GT om att Volvo pumpar in hundratals miljoner i VOR samtidigt som man sparkar tusentals anställda. Förstår om det sticker i ögonen på de som fått sparken men det är naturligtvis rätt att de inte kan sluta marknadsföra sig bara för att det går sämre.

Artikeln

Oscar
2009-03-03 19:51
#6

Läste häromdagen att ett kinesiskt företag kommer lägga ett bud på Volvo. Ska bli intressant att se vad som händer med VOR. Kineserna har ju försökt slå sig in i seglingsvärlden ett par gånger tidigare, men undrar hur tävlingen kommer se ut om den blir kina-ägd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: