Annons:
Etikettmotorbåtar
Läst 999 ggr
MangoSolutions
10/24/08, 1:05 PM

Strategi och taktik

Fråga till dig som kappseglar:
Hur ofta upplever du att du frångår strategi för att segla taktiskt och efteråt kommer på att det var dumt att frångå strategin?

(Strategi är hur man seglar banan snabbast utan konkurrenter dvs en plan innan man startar.
Taktik är hur man seglar med avseende på hur andra konkurrenter seglar dvs beslut tas allt eftersom hur seglingen utvecklar sig)

Annons:
Oscar
10/25/08, 2:14 PM
#1

Tycker det beror lite på. På bankappsegling blir det mer taktik, annars går man mest på sin egen strategi. Men det är en svår avvägning.

Jag tror alla gjort det du beskriver och verkligen ångrat sig. Det är svårt att hålla huvudet kallt ibland :)

[mingdie]
10/26/08, 2:04 AM
#2

Jag kan erkänna att jag har bevakat andra båtar istället för att segla mitt eget race och förlorat på det. Jag tror nog att vi alla har gjort det misstaget någon gång.

[kobbeuffe]
10/26/08, 2:07 AM
#3

Jag tror jag skulle välja taktiken först. när vi seglade skötbåtarna gjorde vi allt för att vara i vägen för de andra iafCool Nog för att den tävlingen är dötrist utan fusk och strul och protestinlämningar. Det ska bara vara så.

MangoSolutions
10/26/08, 1:46 PM
#4

Ja det är inte lätt och det krävs lång erfarenhet!
Först "måste" man ha en strategi och även den kan ändras. Ena varvet kan det vara vänster sida som gäller och det andra varvet höger sida.
På mitt senaste mästerskap höll vi strategin hårt utom ett race där vi gjorde som man inte får göra dvs frångick strategin och jagade med att chansa för vi måste göra något annorlunda -det brukar nästan alltid gå åt pipan vilket det gjorde denna gång också. Egentligen handlar det om att vara kall och låta alla andra göra misstagen som vi gjorde. I det stora hela seglade vi även så i resten av racen.

Mycket förenklat kan man väl säga att den som gör minst misstag vinner! Strategi i kombination med lite taktik och bland de med bästa båtfart gör att man vinner -och det är det som gör kappsegling till en sport.

Ofta försöker man få fri vind genom att taktiskt segla sig fri, nackdelen kan bli att man seglar åt fel håll. Ofta blir det tankevurpor pga stress och att man vill göra något. Något innebär då att man måste göra en manöver vilket är själva tankevurpan. Något skulle kunna vara att inte göra någonting dvs att fortsätta den inslagna banan.

Den som leder kan använda 95% strategi och de som kommer efter 85% strategi medans de som ligger sist använder 75% strategi. De som kommer sist har oftast använt <50% strategi (i kombination med dåligt trim). Detta är givetvis fiktivt men i hyfsat stabila förhållanden kan det nog stämma…

Upp till toppen
Annons: