Motorbåtar

VOR -Ericsson 3 har problem

2008-09-28 12:27 #0 av: Oscar

Med bara en vecka kvar till start dyker det upp problem för Ericsson 3 i Volvo Ocean Race. Båten mäter inte in. Det är den ökända designern Juan Kouyoumdjian som haft ett finger med i spelet och hittat, enligt honom själv, en lucka i regelverket för kölen.

Regelverket säger tydligen något i stil med att kölfenan skall vara tillverkad av solitt stål, vilket den är. Problemet är bara att efter tillverkningen så har man gröpt ur håligheter i kölen och fyllt med skum för att få ner vikt från fenan till bulben. Detta var naturligtvis inte riktigt tanken med regeln medans Juan Kouyoumdjian hävdar att de följt regeln till punkt och pricka.

Vad tycker du om dessa hårfina dribblingar med "juridiska termer", hör de till seglingen?

Anmäl
2008-10-03 22:24 #1 av: Oscar

Ericsson 3 kommer att beläggas med straffpoäng i alla seglingar tills desss att kölen åtgärdats. Ett straffpoäng per segling alltså, totalt ca 4 poäng räknar man med innan allt är åtgärdat. 626 gram för lätt skall den visst ha varit, och det skall ställas i relation till att hela kölen väger 7 ton.

"Det här är så långt från segling man kan komma, sade Anders Lewander", skeppare på Ericsson 3.

Nåja, anlitar man en designer som är känd för att leva i en gråzon med sina designer så skulle man kanske ha varit beredd. Visst kan jag hålla med om att det är så långt från segling man kan komma, men varför finns reglerna och varför behövs så noggranna kontroller? Problemet har inte börjat i inspektionerna, det har börjat med fuskande team. Varför ligga så på gränsen? Känns det värt det nu?

Anmäl
2008-10-05 01:43 #2 av: MangoSolutions

Ja det känns korkat. Jag vet att de räknar gram till förbannelse eftersom de anser att varje gram ska släppas 39' distansmin och det blir många sekunder det. Men någon måtta borde det ju vara på de som kappseglar/ roddar tycker jag nog. Reglerna måste hållas då allt blir så extremt så straffet är rätt tycker jag även om det kan tyckas vara lite ö-ligt hårt. Det finns andra mer prioriterade saker som de borde fokusera på och det kommer att bevisas!

Anmäl
2008-10-05 02:05 #3 av: Oscar

Jag ser det som ett uppenbart försök till fusk och tycker att straffet är riktigt. All racing på den här nivån tycker jag skall ske med entypsbåtar så det handlar om skicklighet och inte material. Varför kan inte arrangören beställa båtar för varje team som anmäler sig och så ansvarar de för båtarna fram tills tävlingen så ingen kan fuska?

Anmäl
2008-10-12 21:52 #4 av: Oscar

Ericsson-teamet som överklagat juryns dom har nu fått ett avslag. Man kommer inte att ta upp fallet igen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.