Annons:
Etikettfärdmål
Läst 1270 ggr
Bjarza
11/11/08, 8:11 PM

Tankar om att bo i segelbåt

Hej,

Jag har funderat på det här med att bo i båt, alltså segelbåt. Jag är inte oerfaren på detta område, dock är min erfarenhet snarare ett par år i en 80 fots motorbåt längs västkusten. Ombord hade vi tvätt och diskmaskin, hytter, dagrum och en ordentlig byssa. Under vintern kunde det bli kallt men inte värre än att det gick bra att dra igång villapannan eller elpatronen.

Hur som helst är inte detta liv det jag söker, en stor anledning är att jag inte har pengar till det men också att problem tenderar att växa med storleken på båt. Tyvärr är inte denna kurva linjär utan förmodligen växer den exponentiellt, dock tror jag inte heller att detta helt sant. Ser jag på en väldigt liten båt (exempel: http://www.aroundinten.com) så inser jag att förhållandet mellan storlek och bekymmer även också växer exponentiellt även åt det hållet. Så min slutsats är helt enkelt att det för mig finns en gyllene medelväg där storleken är optimal. Observera att mina framtida lösningar på problemet är helt personliga och är direkt anpassade för min ekonomi och civilstånd.

Jag kommer att fortsätta skriva mina tankar här och jag förväntar mig lite reaktioner och tips på segelbåtar och kajplatser. Kanske det är någon med handgripliga erfarenheter i ämnet. Kolla in denna länk så länge, han har en del tankar i ämnet. www.SleepingwithOars.com

//Bjarza

Annons:
Oscar
11/11/08, 10:51 PM
#1

Hur ökar problemen i förhållande till lägenhet då? Flört Nä skämt åsido, jag tycker det låter som en bra plan. En lagom stor båt, väl isolerad och ventilerad, kommer man långt med. Och så stål då förstås.

ibenny
11/14/08, 9:27 PM
#2

Visst kan jag hålla med om att kurvan inte är linjär. Men det som växer även exponentiellt förutom summan är erfarenheten.

Jag sitter i samma båt där jag kollar runt vad som är ekonmiskt hållbart och försvarsbart att flytta från land till sjö och bosätta mig i en båt. trots att jag har ett barn så ser jag inga hinder i det men det kräver då mer utrymme och säkerhet och möjlighet till mer bekvämligheter dvs större båt.

Upp till toppen
Annons: