Annons:
Etikettmotorbåtar
Läst 729 ggr
Sambal
11/11/08, 1:04 AM

Succé för Augustimånen på nätet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I helgen avgjordes, för första gången, "Augustimånen Online" på sailonline.org. 440 virtuella båtar av 5 olika typer (LYS-tal) kom till start på fredagskvällen med sina skeppare från omkring 30 länder(!) bänkade framför datorn.

Reglerna var exakt desamma som i den verkliga upplagan av Augustimånen med modifierat LYS, som i detta fall innebär gemensam start - och först i mål vinner! Skillnader i LYS-tal kompenseras på ett smart sätt under själva seglingen.

På prispallen hamnade tre X-332 följda av Albin 79, First 40.7, J/80 och Swan 36. Vilket visar att kompensationssystemet fungerar väl. Det är också erfarenheten från Augustimånen IRL.

Att kappsegla på nätet är bekvämare än i verkligheten. Det går också mycket bra att segla mitt i vintern - regn och blåst märker man inte så mycket av. Men Augustimånen på nätet är krävande på ett annat sätt. Så här formulerade sig vinnaren med online-alias wwwTangoSailingnu efteråt "Det var något av det mest krävande jag varit med om tror jag. Jag sov max två timmar under racet. Men vill man vinna så…."

Så här skrev en annan av tävlingsdeltagarna, en amerikansk journalist:
"In a handicap fleet comprized of 5 different boat types … several houndred of the best virtual skippers in the world battled for more than 30 hours to complete the most grueling race ever held online, navigating a minefield of thousands of islands to round the 7 marks and complete the 150 Nm course.

Sailonline, whos expertise and innovation in programming has established them as the VERY BEST virtual sailing website on the net, will be recognized for years to come for this amazing virtual yacht race!"

Några andra vana havskappseglare undrade om det verkligen gick att segla denna tävling i verkligheten. Vilket vi måneseglare med inte så lite stolthet kunde försäkra dem. "Vi gör det en gång om året…"

Läs mer här:
http://augustimanen.se/online/index.htm
Och här:
http://www.tangosailing.nu/

Annons:
Oscar
11/11/08, 10:13 PM
#1

Jag hade tänkt att vara med men som vanligt kom det annat emellan. :) Låter kul, ska se om jag kna vara med på nästa VOR-ben.

Hur gick det för Tangosailing då?

Upp till toppen
Annons: