Annons:
Etikettfärdmål
Läst 8985 ggr
Inkanyezi
2009-01-18 22:40

Ryckfri förtöjning utan fjädrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det fanns en tid för länge sedan, då förtöjningsfjädrar ingick i min utrustning, men det var mycket länge sedan. Problemet är att fjädrarna inte gör någon nytta. Användningen av dem grundar sig på att man skapar ett problem, som man sedan försöker lösa genom att ha elasticitet i förtöjningen. Det är naturligtvis bättre att förtöja så att det inte blir några ryck i linorna.

Jag har sett avslitna förtöjningar, och jag har sett lossryckta halkipar och förtöjningsringar som har ryckts ur sina fästen. Och jag har sett förtöjningsfjädrar som har slitits så hårt att de har gått sönder.

Alla såna skador beror på bristande kunskap, och att båtklubbar och andra lär ut felaktiga metoder för förtöjning.

Om man studerar dynamiken i en båt som ligger förtöjd, finner man att den sällan lyfts upp och ner av vågor eller svall från passerande båtar. Vanligen gungas den bara, men båtens tyngdpunkt befinner sig på i stort sett samma ställe. När det rycker i linorna beror det på att de är fästa på fel sätt i förhållande till den dynamiken.

Man ska aldrig lägga tampar från förknapen till bryggan när man ligger med stäven mot bryggan. Om man har bommar är det ju enkelt, man förtöjer bara i bommarna med fyra spring; förtamparna går bakåt och aktertamparna framåt. (Jag har ändrat min bomförtöjning nu till något mycket enklare, se #5)

Annorlunda när man ligger vid boj med stäven mot bryggan. Jag har i många år legat så i utsatta lägen, i Duvnäsviken och i Skurusundet. Jag har aldrig använt förtöjningsfjädrar där. Jag förtöjer på ett annat sätt som helt eliminerar behovet av mer elasticitet än vad linorna själva har.

För att hålla båten mot bryggan lägger jag linorna om skotvinscharna, och gör en ögla nånstans mitt på linan. Till den öglan drar jag sedan på vardera sidan en tamp från förknapen. Båten får frihet att gunga, och den kan röra sig en meter upp och ner utan att det rycker i linorna.

Knuten jag gör mitt på linan är den som kallas Lineman's Loop (ABoK #1053). Den är mycket lätt att göra och drar inte ihop sig och den är lätt att lösa upp.

Bilden “http://segling.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=0700dad6-f9d3-45d6-883c-2c8b6508ec12” kan inte visas, då den innehåller fel.

Annons:
Inkanyezi
2009-01-19 00:33
#1

Och här är en liten videosnutt som visar hur man gör Lineman's Loop.

Oscar
2009-01-20 14:25
#2

Det var helt klart ett smart sätt. Det blir lite mer spelutrymme då i hävningarna.

Inkanyezi
2009-01-20 16:37
#3

Inte bara mer spelutrymme, utan en helt annan karaktär på vad som händer med linorna. Det är geometrin i det hela som gör det. Ställena som jag har legat på är verkligen skvalpiga; i Duvnäsviken hade jag en plats som var precis där folk brukade sätta ner sina planande båtar, så att just där jag låg kom de värsta svallen. Båten får full frihet att gunga och röra sig upp och ner, men är i stort sett låst i längs och tvärled.

Man behöver inte heller sträcka förtamparna så mycket bakåt som jag har gjort på bilden, men principen är ändå att de ska riktas bakåt. Även om fören lyfts ganska kraftigt så blir det aldrig något ryck i linorna; det är rycken som kan ha sönder grejerna. Man ska helt enkelt inte hindra båten från att gunga; den ska bara hindras från att flytta på sig.

Och så är det så klart där som jag använder pollarsteket för att lägga på skotvinscharna.

Oscar
2009-01-20 22:06
#4

"Båten får full frihet att gunga och röra sig upp och ner,…"

Det var det jag menade med spelutrymme. :)

Inkanyezi
2009-06-20 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nytt sätt att förtöja mellan bommar

Bommar är ju ganska vanligt numera, men när man har en liten båt är de ofta för långa. Också när man ligger vid bommar brukar båtklubben kräva att man använder förtöjningsfjädrar, men om man ordnar geometrin på linorna ändamålsenligt så är fjädrarna helt onödiga.

Det vanligaste felet som folk gör när de ligger vid bommar är att lägga en tamp mot bryggan, och det finns ganska fina bilder av hur tillverkarna av bommar tycker att man ska lägga båten. Eftersom min båt är ungefär lika lång som bommarna, och det inte brukar finnas något öga för att fästa linorna på mitten av bommen, så lägger jag i stället mina tampar på ett helt annat sätt. Båten ligger så att den inte flyttar sig vare sig i längs- eller sidled, och den får full frihet att gunga hur mycket som helst och några fjädrar behövs inte.

Det finns naturligtvis många andra sätt att lägga linorna, men jag tycker att det här är praktiskt, eftersom jag bara behöver lägga fast på två ställen som jag når från sittbrunnen. Jag har en lina utefter vardera bommen från den inre förtöjningsöglan till det yttre. Jag tar tag i linan på lämpligt ställe och lindar den dubblade linan ett par varv runt vinschen, skjuter bukten jag håller i under linan och kränger den över vinschen, och båten ligger precis där den ska.

Det är lätt att hitta rätt ställe på linan första gången, Eftersom jag lindar den dubblad ett par varv om vinschen behöver jag ett par meter överskott på linan. Första gången drar jag bara ett varv runt vardera vinschen och justerar tills båten ligger rätt. Där kan man görs ett öga med överhandsknop i åtta på den dubblade linan om man vill ha lättare att hitta samma punkt igen. Ögat ska så klart vara tillräckligt stort för att kränga över vinschen. Man kan sträcka hårdare genom att ta ett tag på vinschen, och ett tag på vinschen gör det också lättare att kränga av ögat när man ska göra loss.

Det är ju lite överskott på linan när jag gör loss, så jag hänger bara upp den på sprötet som sitter längst ut på bommen när jag går ut, och hämtar den därifrån när jag kommer tillbaka. Med bara två ställen att lägga fast, båda åtkomliga från sittbrunnen, blir förtöjningen mycket enkel.

Det funkar så klart lika bra om man har en knap midskepps, och om det är en mindre båt där bommarna är på tok för långa, kan man helt enkelt lägga linorna till aktern.

Upp till toppen
Annons: