Annons:
Etikettbåtnyheter
Läst 866 ggr
Oscar
1/30/09, 10:11 AM

Bottenfärg och miljöförstöring

Intressant undersökning genomförd och resultatet kan läsas i dagens nät-GP

Vad använder du för bottenfärg?

Annons:
Oscar
1/30/09, 2:24 PM
#1

Berätta gärna vilken färg du använder.

Inkanyezi
1/30/09, 11:09 PM
#2

Här på baksidan har vi inte mycket tulpaner, men däremot något slemmigt, och sedan börjar det växa gräs. Det går att skrubba bort om man gör det lite då och då, och det finns ett par tvättar här. Påväxningen är ganska långsam, så några veckor ger inte mycket. Det beror också lite på hur varmt och soligt det är, men om man skrubbar innan det har fått bra fäste så kan man hålla undan ganska bra. Jag brukar få en del tulpaner längst ner på undersidan av kölen, där jag inte kommer åt. Dom brukar gå bort när jag tar smygvägen in i Napoleonviken och hasar fram över bottnen.

Sen går jag en hel del i sötvatten.

Så nä, jag har inte använt bottenfärg på ett tag, men ska jag ut på salta hav kanske det blir aktuellt.

Oscar
1/31/09, 11:53 AM
#3

Ja här har man inte en chans utan färg. Det börjar med grönt slem men ganska snart sätter sig havstulpanerna. De är inte lika roliga att få bort.

Inkanyezi
1/31/09, 11:53 PM
#4

När jag hämtade en båt i Frankrike (Croix de Vie) var den målad med kritande färg. En natt när jag låg i förpiken vaknade jag av att det dunsade och hela båten skakade, som om vi hade krockat, men det fortsatte dunsa och gnissla, och jag hörde på skvalet att vi gjorde god fart. När jag öppnade luckan såg jag delfiner i ljuset av lanternan. En hel flock med delfiner, och dom simmade emot båten och kliade sig tydligen emot den. Dom var alldeles röda av den kritande bottenfärgen, och vattnet var rött som av blod… När vi sedan ställde båten på det torra en stund på Irland, var färgen helt bortnött på en bit nära fören.

[kobbeuffe]
2/4/09, 12:11 PM
#5

#4 de var ju lite skoj på samma gång. Lite spännande ändå vad delfiner kan hitta på…

Upp till toppen
Annons: