Annons:
Etikettfärdmål
Läst 1368 ggr
[kobbeuffe]
1/18/09, 10:06 AM

Båt eller flyg???

Vi kan ju alltid roa oss med seglingsfilmer för att få vintern att gå…

Annons:
Oscar
1/18/09, 10:31 AM
#1

Där går det undan!

[Driva]
2/1/09, 10:42 PM
#2

jag undrar vad de är filmat ifrån.

Riktigt coolt i af

Inkanyezi
2/1/09, 11:50 PM
#3

Jag gillar ju idén med bärplan skarpt. Den här filmen tycker jag ser skön ut.

Oscar
2/2/09, 9:03 AM
#4

#3 Ja det där är coolt. Har du sett Moth:en?

[kobbeuffe]
2/2/09, 9:06 AM
#5

Den va häftig.

Inkanyezi
2/2/09, 11:14 AM
#6

Jo, och jag har naturligtvis också tittat på Hydroptère också. Bärplan är en väldigt trevlig idé för att inte bara minska den våta ytan, utan också för att ta bort en massa vågbildningsmotstånd. Om man tittar på bärplansfarkoster, oavsett storlek, och jämför med motsvarande deplacerande eller planande farkoster, så ser man att de senare orsakar mycket mer svall och sprutar mycket mer vatten omkring sig. Det kostar naturligtvis kraft som kunde ha använts för framdrivningen.

Bärplan är en av idéerna som förnyar seglingskonsten. En annan idé som än så länge inte har prövats särskilt mycket är att använda seglet för att minska krängningen och lyfta skrovet. Med rätt arrangerad geometri är det möjligt. Det tydligaste exemplet är kanske kitesurfing, men även den vanliga vindsurfaren använder ibland tekniken att luta seglet mot lovart och därigenom skapa åtminstone lyft. Med seglets nedre del förskjuten mot lä och toppen lutad mot lovart, lyfter man läsidan av båten i stället för att trycka ner den. En kombination av krängningsfri lyftande rigg och bärplan skulle minska kavitationen från bärplanen genom att de inte behöver utöva lika stor kraft mot vattnet. Ett av problemen när man använder bärplan är att se till att båten inte lyfts för högt, eftersom det är vad som orsakar kavitation; när ytan av det nedsänkta bärplanet är för liten, då kaviterar det. Och kavitation kan mycket snabbt slå sönder vad som helst.

Som synes, det finns många roliga saker att hitta på fortfarande. :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: