Annons:
Etiketttävlingar-på-sajten
Läst 1158 ggr
[kobbeuffe]
2009-02-02 09:56

Tävling Tävling

Nu har du möjlighet att vinna 2 biobiljetter härifrån segling.ifokus.

Allt du behövet göra är att berätta om det dråpligaste, roligaste eller fånigaste sjöminne du har. visa gärna med bild från händelsen.

Den roligaste berättelsen belönas med 2 st. biobiljetter.

Tävlingen pågår tom den 15 februari alltså 2 veckor sedan vill vi ha ett par dagar på oss att utse en vinnare

Lycka till.

Er Sajtvärd kobbeuffe

Annons:
[kobbeuffe]
2009-02-04 12:14
#1

Är det ingen som vågar?

[kobbeuffe]
2009-02-04 12:25
#2

Då börjar väl jag med en historia (Utom Tävlan givetvis)

Jag och en kompis skulle segla vår maxi från gamla hamnen till den vi ligger vid idag. Kompisen hade aldrig seglat och jag har väldigt begränsad erfarenhet också. Nåja vi hissar på segel rätt snabbt iaf just utanför gamla hamnen och seglar riktigt fint ut mot "Lumparn" en sjö som bildades av en meteor för larvigt länge sedan. Vi seglar ca 3 distans och ska sedan gå ir farleden och upp mot sundet som leder till nya hamnen. När jag svänger ca 90 grader babord så hugger vinden givetvis tag i seglen och till min fasa lossar skotlinan till förseglet ur låset och ger sig av. Självklart hade jag glömt att göra en stoppknut så det resulterar i att förseglet med linor står 90 grader ut från båten och "knäpp" så lossar linan som sjunker som en sten. Svärfar hade sagt till mig en miljon gånger att "du har väl tagit bort kroken från skotlinan och knytit den i seglet i stället?" och det hade jag inte gjort. så kompisen som aldrig suttit i en segelbåt tidigare hamnar vid rodret med uppgift att hålla båten stadig medans jag klättrar upp på fördäck och försöker få tag i seglet och knyter i nya skotlinor. Allt funkade bra (på nåt sätt) och vi fich ta kurs hemåt igen. Det var en upplevelse som nog kommer berättas många gånger framöver. och ja jag knöt stoppknutar i nya linorna när dom var på plats…

Oscar
2009-02-04 17:31
#3

Vi skulle segla från Lilla Bommen i Göteborg ut till Björkö där kompisens båt normalt sett ligger, en segling som normalt tar kanske 2 timmar. Kryss, ca 15 m/s västligt (motvind). Tre sjöbefälsstudenter ombord varav en ganska rejält bakfull.

Nåja, det skulle nog gå bra, med högsta betyg i navigation sätter vi kurs utan problem, Björkö nästa. Men då vi bara har en jättestor och väldigt utseglad gammal genua så tar vi inte så bra höjd och älven är inte så jättebred. Jag står vid rodret och vet om att vi just passerar dykdalberna men försöker verkligen pressa ut det sista för att slippa få så många slag. Man riktigt hör sugljudet när den leriga botten tar ett rejält tag om vår köl. Som tur är satt alla ner så ingen gjorde sig illa för det var tvärstopp.

Det var bara lera så vi vänder på rodret, startar motorn och står o tuggar ett tag innan vi kommer runt såpass att vinden lägger båten lite och vi kommer loss. Ingen skada skedd.

När vi sedan kommit över till andra sidan på älven och det är dags att slå tar vår bakfulle vän vinsch-handtaget och börjar veva för glatta livet. Problemet är bara att handtaget inte låst i vinschen och plötsligt hör jag: "Då har vi inget vinschhandtag längre". Det hade gått överbord. Vi svär ett tag men kommer snart på att vi har det lilla plasthandtaget från ankarolinan som faktiskt har samma fäste som vinsch-handtaget. Ni gissar säkert att det inte håller särskilt länge och snart står vi utan igen. Vi bestämmer oss för att gå för motor sista biten.

Det var inte riktigt vår dag. Mätaren som vid kontroll innan avfärd stod på 3/4 tank står plötsligt nere på reserven när vi startat motorn. Tydligen hade nålen hängt sig. Närmasta hamn är ca 20 minuters gång åt fel håll men vi har inte mycket val. Macken där är stängd men vi får tag i en kille med bil som gärna sjussar oss till macken och tillbaka.

När kompisen kommer tillbaka med en jeepdunk i handen svär han och lever. Det visar sig att det var mackens sista dunk och den har ett defekt lock som inte går att stänga. Han har därför inte kunnat fylla den hel och hållet utan den är endast halvfull för att inte skvätta ner vår väns bil. Vi bedömer dock att det räcker och ger oss äntligen iväg. Vi fick segla i mörker sista biten men det gick bra.

Man kan säga att det inte riktigt var vår dag…

Oscar
2009-02-05 17:16
#4

Det blir du och jag som får gå på bio, Uffe! Flört

[kobbeuffe]
2009-02-05 17:44
#5

Jo vad ska vi se???

[kobbeuffe]
2009-02-09 16:26
#6

Nu är det bara 4 dagar kvar. Kom igen nu om ni vill gå på bio…

Annons:
Oscar
2009-02-09 16:38
#7

Det är sååååå ute att gå på bio! Skrattande

[kobbeuffe]
2009-02-09 16:40
#8

Jo vi får börja erbjuda nerladdningar snart Cool

Oscar
2009-02-09 16:48
#9

Hehe, det kanske hade varit något. Eller apelsiner, fast det kanske också är ute.Flört

[kobbeuffe]
2009-02-13 13:16
#10

Nu är det bara några timma kvar att tävla. Kom igen nu allihop…

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: