Annons:
Etiketttävlingar-på-sajten
Läst 1122 ggr
hunter
2/9/09, 11:04 PM

Att läsa sjökort

Jag tror att det var 1987 under semestern som vi var på väg till Harö en ö norr om Sandhamn, på vägen söderut över Möja västerfjärd och vidare så avtog vinden mer, och mer kollen i sjökortet var inte så där perfekt.

Båtsportkort med olika skalor 50000 och 25000 delar blandat lite hur som helst, som sagt var dålig koll går på fel sida om en ö och så var vi borta, vinden slut, ner medseglen igång med motorn och så iväg igen, rundar en ö och upptäcker en grynna i svallet från en motorbåt väjer för den och full fart framåt, sedan en kraftledning på för låg höjd, kan inte komma vidare vänder och så igen full fart framåt kollar i sjökortet och girar babord runt en ö med cirka 6 knops fart, strax efter att giren är fullbordad så blir det tvärstopp. om ni har gissat rätt så är det grynnan som jag väjde för som jag gick på, tvärnit och satt som gjuten på platsen, inget hjälpte varken att backa eller ayy hoppa i sjön och fösöka knuffa på.

Efter flera försök så kom det en liten motorbåt med två unga killar i och skulle hjälpa till med att dra av oss från grundet, efter mycket möda och stort besvär så lyckades  vi med att få loss båten. När båten var loss så tyckte jag att det var dax att kolla var vi var, efter positions bestämning och koontroll av båten så fortsatta resan till Harö. Senare under semestern så var vi på Åland och seglade sent på kvällen på väg in till Sottunga så händer samma sak igen, men denna gång så kom vi loss själva.

Under slutet på semestern så bytte vi båt till en större och sista dagen på väg hem en fin kryss och babords bogen gick ganska nära land, frugan tyckte att vi skulle slå men jag sa en bit till, vi seglade ju här med gamla båten, så sparar vi ett par slag, hade inte mer en sagt det så är vi där igen på land denna gång med cirka fem knops fart och det blev en massa hopp och studs utan att fastna denna gång. Den första båten var en RJ85 med 1,26 i djupgående, den andra båten var en Scampi med 17 m, djupgående. Alltså läs sjökor och ha koll på djupgåendet.

En annan rolig grej första kappseglingen jag var me på så kom jag in till rundning för babords halsar och möter en båt för styrbords halsar, jag är ivägen för honom, han skriker (vråler) STYRBORD jag som inget kunde svarade det blir bra. Efter de så har jag pluggat kappseglins och väjningsregler. Nu är det bara att vänta på våren sommaren och mycke segling.

_/)

Annons:
Oscar
2/9/09, 11:33 PM
#1

Hehe, härlig historia. Jag delar upp den lite i stycken bara så blir den inte så tung att läsa, hoppas du ursäktar.

[kobbeuffe]
2/10/09, 8:59 AM
#2

Jag förmodar att denna skulle vara med i tävlingen så vi räknar in den dit också.

hunter
2/10/09, 5:26 PM
#3

De gör inget att ni redigerar min text, tack så mycket.

_/)

Upp till toppen
Annons: