Annons:
Etikettövrigt
Läst 765 ggr
Oscar
2009-02-20 22:59

Lite OT: MF/HF Telex

Idag har jag snackat med Istanbul Radio över MF/HF Telex, ganska roligt faktiskt, men onödigt att man behöver sitta och lära sig saker som knappt används i dagens sjöfart.

Jo apparaterna finns där på nästan alla båtar och visst är det bra att veta hur de funkar men ingen använder sig av dem kappt annat än i nöd. Ändå måste vi kunna skicka både det ena och det andra.

Likadant med morse, varför?

Annons:
hunter
2009-02-21 23:49
#1

Hej. Gick det som kallades skeppare A -92, för att höja behörigheten när vi fick en större bogserbåt hemma, hela kursen gick bra, alla proven var godkända. och sen hade vi bara morsen kvar. Det slutade med att jag inte vart godkänd p.g.a. att jag inte har något taktsinne eller något gehör, jag fixar inte det där j---a pipljudena hur jag än försöker, så skeppare A lyser med sin frånvaro och kommer aldrig att komma till mej så länge det är krav på morse. Tycker att en så föråldrad del av komunikation borde höra till radio amatörernas del. HF-MF kan jag föstå. Så jag tycker synd om er som fortfarande plågas av det där f--b---a-e MORSEN. Hoppas att du i övrigt tycker att deär bra, har själv "seglat" uta och på färjorna i 10 år, och saknar jobbet fortfarande.

_/)

Oscar
2009-02-22 00:28
#2

Ja det är ett gissel för många vet jag. Jag har nog inte så svårt med att lära mig det (säger jag innan tentan bara för att utmana ödet lite extra) men jag har svårt att motivera varför.

Det känns som att det är ganska mycket sånt i skolan. Kass är det…

Oscar
2009-02-23 17:54
#3

Om någon är sugen på att öva på Morse så finns det ett bra program här som en kille på skolan utvecklat.

hunter
2009-02-24 17:12
#4

Otroligt att han orkar jobba med det. Skulle de inte vara bättre att lägga ner hela morseköret? Jag kan inte förstå att "verket" ska hålla på med sånt som mer eller mindre började avvecklas när VHf:n och övriga radio komunikations sätt har börjat ta över.

Segla försiktigt.

_/)

Oscar
2009-02-26 17:53
#5

Tjoho! Klarade morsen, 3 fel på 18 sända 5-bokstavsord. Missade däremot på flaggsignaleringen.

floppy
2009-02-26 20:05
#6

Grattis!!! :)

Annons:
hunter
2009-02-26 22:58
#7

Grattis, vilken lirare. Ett bevis på att du är musikalisk.

_/)

[kobbeuffe]
2009-02-26 23:05
#8

Snyggt jobbat. Bara att gratulera..

Oscar
2009-02-26 23:05
#9

Tackar! Ja, åren med saxofonen har kanske satt sina spår. :)

Upp till toppen
Annons: