Annons:
Etikettdiskutera-båtmodeller
Läst 1281 ggr
Swan
3/23/09, 7:56 PM

Lite nybörjarfrågor!

Är ny här på sajten, trevligt ställe;)

Jag har egentligen ingen större segelvana, men har seglat optimist och triss i yngre åldrar. nu är jag 16 och funderar på att skaffa mig en billig mindre segelbåt.

Jag har egentligen inte mycket segelvana, men grunder kan jag alltid, så även mina föräldrar.

Vilken båttyp skulle rekomenderas att lära sig segla i?

Mina funderingar har gått lite kring Monark 540 eller stortriss mk 2, är dessa typer svåra att segla, vilka seglarvanor krävs?

Vad brukar underhållskostnaden vara för dessa båtar?

Tacksam för svar!

Annons:
Oscar
3/23/09, 8:44 PM
#1

Välkommen hit!

För tips på olika billiga båttyper så finns en tråd här med en del tips. Beror helt på hur du vill segla och hur mycket du vill lägga.

De båtar du nämner är inte svårseglade alls. Å andra sidan skulle jag säga att de flesta båtar är väldigt lättseglade, principen fungerar ju som bekant likadant på alla båtar. Visst blir vissa saker krångligare med en större båt men är man flera brukar det lösa sig precis lika bra. Segla ensam är ändå inte att rekommendera för ovana.

Underhållskostnaderna är svåra att bedömma på rak arm, beror också på båt. De kostnader som oftast uppstår är båtplats, bottenfärg, vinterförvaring, upptagning/sjösättning, underhållsmaterial (penslar, sandpapper, polish, vax mm), hamnavgifter. Sen tillkommer givetvis en del reparationer, köper du en äldre båt kommer något att gå sönder förr eller senare. Naturligtvis färre/billigare saker på billigare, enklare båtar som t.ex. de du nämner.

Lycka till!

alskadeida
5/1/09, 11:07 AM
#2

Hej.

Jag är som du men har vart med och är uppvuxen på segelbåt en engelsk kutter ifrån 1920.

Jag skulle rek en triss manum eller en strotriss.

Lättseglade båtar som man kan hatera ensam med vana.

Sovplats mm i den.

Sök om den skall du se.

Priset- Ja det brukar ligga på mellan 15-30 tusen beroede på skick och utr.

Lycka till.

Upp till toppen
Annons: