Annons:
Etikettövrigt
Läst 3608 ggr
Inkanyezi
2009-03-29 18:07

Riggaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ganska länge sedan, jag tror att det var när jag fyllde femtio, gjorde min gamle vän Teddy Widegren en skulptur åt mig. Den föreställer på ett vis mig, men jag tycker att den lite mer liknar Pille Repmakaren. Skulpturen är ungefär 30 cm hög.

Bakgrunden är väl att jag hade gjort en hel del riggjobb på ketchen Susanna, bland annat ett waterstag och bogsprötsstag av stållina som var klädda med tjärad märling.

Jag tycker om den lilla gubben, han har suttit tretton år på Tackel och Tåg på Skeppsholmen, men nu när jag har lite mer ordnade förhållanden än jag hade då, har jag tagit hem honom.

Annons:
[kobbeuffe]
2009-03-29 21:53
#1

Fint detaljarbete på honom.

floppy
2009-03-29 21:56
#2

Vilken fin liten gubbe… :)

Inkanyezi
2010-02-13 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den lilla gubben håller i en skålad splitsnål, tänkt att vara den som jag brukar använda och som jag har gjort av en trasig mantågsstötta i rostfritt stål. Den är bättre än dom som finns att köpa. Den har större godstjocklek, så att den dels slits mindre, men också kan rundas bättre så att den glider smidigare in i tågvirket eller vajern.

Jag sågade helt enkelt ett snett jack med bågfil och fick två stycken såna här. Den ena gav jag bort. Kulan i änden, som funkar som handtag, är en sån kula som man brukar sätta invid haken på spinnakerfall. Jag värmde helt enkelt röret med blåslampa och pressade in det varma stålet i plasten.

MangoSolutions
2010-02-21 23:42
#4

Nu blev jag påmind!

Någonstans i mina gömmor har jag ettt egentillverkat splitshorn. Jag gjorde det av ett kohorn och mina scoutledare hade fått tag på det ifrån något slakteri… Det luktade ko eller vad man nu ska uttrycka då de fick koka bort köttet. Känns som att det var 300 år sedan men det var "bara" 30 år sedan. Kanske var det vanligt med kohorn förr? Vi gjorde inte ett hack i hornet utan det var bara för att "öppna upp" i tågvirket.

Verkligen snygg bild på Gubben.

Lever Pille Repmakaren än?

Inkanyezi
2010-02-21 23:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sist jag var där knallade han och gick, det var ett par månader sen, han finns nog kvar.

Och även jag har använt horn, det går ju bra, men det är bara till kokos och hård hampa man behöver pressa upp så mycket. Då använder jag en fid av trä. Syntetmaterialen kan man använda fingrarna för att öppna, men det är smidigare med en "nåla", den skålade splitsnålen. De små splitsnålarna som jag gjorde av en trasig mantågsstötta är bättre än de som finns att köpa, eftersom det är kraftigare gods. Den är mycket bra när man ska splitsa tågvirke mot vajer. Jag har också en större och kraftigare splitsnål som jag har köpt av Pille, och som funkar för grova linor. När man ska splitsa grov nylon- pe- eller pp-lina är den kraftiga bra att ha.

Inkanyezi
2011-01-29 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag övade lite på att sätta ljus idag, och jag provar mitt Zeiss Planar 50 mm 1,4.

Annons:
Upp till toppen
Annons: