Annons:
Etikettkanot-och-kajak
Läst 1571 ggr
MangoSolutions
2009-05-11 00:43

Lidingö Runt resultat 2009

Lidingö Runt skulle i år blivit annorlunda med lagomvindar… men traditionen "trotsade" alla väderleksprognoser och det kom mer än dubbelt så mycket vind efter lunch.

Snabbaste klassen blev Formula 18. Av de 7 snabbaste var 5 st F18. Team Hobie med nya F18 modellen seglade snabbare än både Open 60 Trimaranen och 100 fotaren Hyundai på verkligt seglad tid dvs hade dom startat samtidigt hade F18 kommit före. Ändå fick F18 klassen tråckla sig igenom 2 stora startfält.

-Frågan borde nog lyftas till att F18 startar först nästa år?

Några F18 favoriter var inte med.
Seacart 30 lyste med sin frånvaro.
Hobie Cat 16 är  extremt snabb för sitt LYS i hård vind men favoriterna seglade andra flerskrovsklasser.
Multi 23 den nya lilla trimaranklassen med otroligt höga LYS 1,82 borde kanske haft LYS 1,28;-)
Corsair Sprint 750 var den jämnaste klassen med alla 5 i mål inom 3 min 26 sek.

Än så länge preliminära resultat på http://lss.a.se/

Annons:
MangoSolutions
2009-05-12 23:01
#1

Nu verkar resultaten stämma bättre…

En hel del justeringar. Bl a:

De fem snabbaste båtarna var alla Formula 18!

Sedvanligt blev det spännande ända in på mållinjen då Martin och Niklas SWE43 ledde men klotade precis före målgång då Pontus och Daniel SWE114 sulade förbi.

mstrand
2009-05-16 16:41
#2

Ni som var där, Kan man säga att Multi 23 är en liten besvikelse rent fartmässigt?

MangoSolutions
2009-05-17 16:04
#3

Intressant fråga… Själv har jag inte haft några förväntningar alls på Multi23 men hade man haft, såvisst en jättebesvikelse!

Räknar man på F18s (extrema) resultat så ska Multi23 ha LYS 0,70. En optimist har ju 0,79. Det stämmer även vad vi upplevde på banan. Några Multi23or har förmodligen aldrig seglat flerskrov då de plattlänsade.

Här är en lista på föreslagna bortförklaringar:
-Flera incidenter med strul måste ha hänt? dvs inte ren segling från start till mål.
-LYS måste vara alldeles för högt satt? Högre än Tornado!!, -knappast enl min mening men det är mer en känsla.
-Klassen är helt ny så seglarna har inte lärt sig segla båten snabbt och speciellt i hård vind är den kanske svår?
-Förmodligen är den mycket snabbare i lättare vindar?

Har inte pratat med Pia (vinnare i Multi23 och generalagent) än men det vore intressant att höra.

Annars tyckte jag att Mutli23 såg mäktigare ut och låg riktigt fint i vattnet än vad de bilder jag har sett.
Jämför man med en Tornado är den både en meter längre och högre dessutom mycket större segelyta och dubbla vikten. Den är mycket mer "cruising" eftersom mittenskrovet är så pass stort och det är nog själva tanken också. Den går upp väldigt sent på ett skrov och har nog mer karaktäristik av en enskrovsbåt än en katamaran?

MangoSolutions
2009-05-17 17:45
#4

Njae LYS 1,17 ska Multi23 ha baserat på resultatlistan…Flört rel F18.

Upp till toppen
Annons: