Annons:
Etikettkanot-och-kajak
Läst 1574 ggr
andreash
2009-06-26 01:05

F18 - Hur kommer man igång?

Hej,

Jag är precis på väg att flytta tillbaka till Stockholm efter några år utomlands, och skulle gärna vilja lära mig segla bättre och även kappsegla. Jag har en del seglingserfarenhet, men är långt ifrån expert. Började med opimst som liten, och har seglat en del jolle, en del större båtar och även lite Hobie 16.

Efter att ha lärt mig att ta mig fram med en Hobie känns katamaran definitivt som det roligaste alternativet. Helst av allt skulle jag vilja komma igång att segla F18 eller liknande, men jag vill gärna börja med att lära mig mer, segla med någon mer erfaren och prova kappsegling innan jag överväger att köpa egen. Jag har sett några få annonser på nätet där gastar sökes, men de flesta söker erfarna gasta och många annonser är riktigt gamla.

Några tips på hur jag går till väga? Finns det klubbar man kontakta? F18 träningsseglingar för vuxna?

Tacksam för alla råd och tips!

/Andreas

Annons:
Oscar
2009-06-26 16:01
#1

Nu har jag inte seglat F-18 så jag kan inte svara riktigt på hur det funkar i deras klubbar. Men de klubbar jag varit medlem i har funkat så att man anordnat seglingar t.ex varje onsdag och då kört lite matchracing eller någon kortare bana. Detta sker genom någon/några medlemmars engagemang. Träning får man också se till att ordna själv, det har inte brukat finnas arrangerade träningar från klubbens sida. Däremot kan du ju få kontakt med andra F-18 seglare genom klubben och därigenom hitta folk att segla med/mot.

Sedan brukar de flesta klubbar vara väldigt öppna för att medlemmarna själva styr upp aktiviteter, t.ex att du själv arrangerar träningsseglingar vissa dagar i veckan. Men allt bygger på eget engagemang.

Sedan kan det kanske finnas någon klubb där du kan låna båt, men oftast har klubbarna ganska dålig ekonomi och inte speciellt många, om ens några, båtar att låna ut. Jag skulle nog köpa mig ett äldre begagnat exemplar att börja med. Vartefter man märker hur roligt det är kan man byta upp sig.

Så mitt tips är att försöka hitta en klubb som verkar aktiv, dvs många engagerade medlemmar. Det är nog det viktigaste, och sedan ta det därifrån genom att prata med andra F-18 seglare och själv försöka arrangera träning/kappsegling. Blir det en populär aktivitet kanske man tom kan hyra in någon riktigt duktigt F-18 seglare som håller en träning i veckan med er.

mstrand
2009-07-06 13:36
#2

Ta kontakt med katamaranspeciallisten i stockholm.

/Martin

MangoSolutions
2009-07-06 23:40
#3

Hej Andreas!

Här är mer exakt info!

Den enda riktigt aktiva F18 klubben i Sverige är idag KSSS.

http://www.ksss.se/sv/Traning/Saltsjobaden/F18/

Du kan maila gruppmailen seglare(snabel-a)formula.se. och fråga. Däremot är det absolut bästa att komma ner till Saltis efter träningen ca kl 20 som drar igång någon gång i slutet augusti.. Var där och presentera dig för det är alltid någon som saknar gast, nästa gång och folk orkar sällan svara på mail.

På samma vatten ligger även Sveriges mest aktiva Hobie-fleet, Boo IF Segling…

Upp till toppen
Annons: