Annons:
Etikettbåtvett
Läst 985 ggr
makkkan
2009-07-04 13:22

Båtkörkort?

Hej!

Vad tycker ni om att det kan komma ett båtkörkort? Enligt många blir det av 2011…se t.ex. artiklar på

[http://www.batutbildningar.se](http://www.batutbildningar.se )

[

](Båtutbildningar.se)Kanske bättre att behålla förarintyget och kustskepparn?

Trevlig seglingssommar!

Annons:
[kobbeuffe]
2009-07-04 14:41
#1

Jag gjorde om länken så att den funkade.

Tänk på att hela adressen måste skrivas in i länkfönstret när man länkar till externa sidor. Alltså med Http://www………

Inkanyezi
2009-07-04 23:40
#2

Det framgår väl inte direkt några planer på ett obligatoriskt båtkörkort på den sajten, men jag är nog helt med på att man borde kräva någon form av behörighet för de båtar som är farligast för andra, främst snabba motorbåtar. Jag har undervisat i navigation och sjömanskap och tog en vanlig skepparexamen i början av sextiotalet. På den tiden var praktikkraven minimala för den första "lappen", det fick man fylla på efteråt…

Och för skepp (>12x4m) är ju behörighet obligatorisk, men jag tror inte att någon behörighet någonsin kommer att krävas för roddbåtar och jämförbara farkoster.

Men i grunden tror jag inte fullt på att ett båtkörkort skulle göra mycket för säkerheten på sjön. De allra flesta som framför båtar har ju gott omdöme, och i praktiskt taget alla olyckor är sprit inblandat. Fyllekörning har vi ju på land också, och de flesta som fyllekör har ju körkort. Det är bakgrunden till att jag tror att ett båtkörkort skulle vara ett slag i luften och egentligen mest tillföra en tungrodd administration. Man kan ju jämföra med registret som infördes för ett antal år sedan. Den idén fick ju ganska snart skrotas.

Men visst är det skrämmande att det finns folk som far fram som skållade troll över fjärdarna, utan att bry sig mycket om vilka risker de utsätter sig själva och andra för.

Så jag rekommenderar alla att lära sig navigation grundligt och också att visa hänsyn, inte bara mot andra sjöfarande och annat folk, utan också mot djurlivet i och kring våra vatten.

Upp till toppen
Annons: