Annons:
Etikettfärdmål
Läst 4935 ggr
Inkanyezi
2009-07-19 15:48

Fästa haken på fallet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar ju i regel använda mitt ankarstek när jag ska fästa haken på ett fall, men häromdagen dök en fråga upp på forumet i International Guild of Knot Tyers, om hur man skulle fästa haken om hålet bara tillåter linan att passera en gång. Det utesluter ju alla knutar som kräver att man ska dra igenom änden två gånger, och om man av något skäl inte vill eller inte kan använda en splits så är det ju bra att också ha någon annan lämplig knut.

Efter att ha provat ett antal olika varianter, fastnade jag för en knut som finns som #1845 i Ashley Book of Knots, där den kallas "Inside Clinch". I ABoK är den bändslad, men det behövs inte om den är hårt åtdragen, då hålls den ihop ändå. Man kan behöva rycka kraftigt några gånger i haken med linan belagd för att den ska sätta sig tillräckligt, och knuten är sedan mycket svår att lossa.

Den har ett par önskvärda egenskaper när man har den till ett fall. Dels så är den väldigt kompakt, så att man kan få haken ända upp, och den stoppar mot skivgattet så att man inte kan dra in haken. När man splitsar så blir linan tjockare och styvare, men det händer inte när man använder en knut. Linan löper ända tills det tar stopp mot knuten. Om skivgatten är smala är det en stor fördel, eftersom det inte går trögare sista biten och man slipper nötning av linan mot kanterna på skivgattet.

Annons:
Inkanyezi
2009-07-19 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Knuten är mycket enkel. Man börjar som när man ska lägga dubbelt halvslag om egen part, med ett halvslag, men i stället för att lägga ännu ett halvslag, så följer man det första med en rundtörn inunder, och sedan samsar man ihop knuten hårt ner mot haken.

[kobbeuffe]
2009-07-19 15:55
#2

Smidigt. Den påminner ju ändå om ankarsteket och gör säkert samma nytta i det användningsområdet iaf.

Inkanyezi
2009-07-19 17:55
#3

Jo, och användningsområdet är ganska tydligt. Jag brukar ju inte använda hakar på mina skot, även om den här haken oftast kallas skothake. Jag brukar sätta ett pålstek på fockskotet, och det har visserligen förmågan att haka i, men jag har anpassat mig och låter seglet fladdra ett ögonblick medan jag drar åt skotet, så kommer knuten förbi vanten utan problem.

Jag har inte provat att använda den till en skothake, jag tror att en splits är bättre på skoten, just med tanke på att den inte hakar i. Ett skot drar man ju aldrig in med splitsen i ett trångt skivgatt, det brukar alltid vara några decimeter fritt mellan däcksblocket och skothornet. Så för skot är det absolut bättre att splitsa. Jag har heller inte prövat den här knuten med de växlande förhållanden som ett skot utsätts för, ömsom piskande när man går över stag, och därpå med kraftigt drag när man skotar hem. Så jag tror att det kan vara mindre lämpligt att använda den till skot.

Men jag tycker att den är intressant, bland annat med tanke på enkelheten. Om man inte har prövat den, kan man lätt tro att den skulle vara osäker, och det är den ju också om man inte ser till att dra åt den ordentligt. Innan den är åtdragen slinker den ur hur lätt som helst, så den tillhör inte knutarna som dras åt av sig själv när man belastar dem. Den måste sättas ordentligt för att bli säker. Men ett fall har ju alltid stadigt drag, och där passar den här knuten fint. På min båt är skivgatten smala, och när man har en splitsad 10 mm lina så skaver den i skivgattet varje gång man drar i topp. Det slipper man när man fäster haken med en knut.

[kobbeuffe]
2009-07-19 23:31
#4

Jag lärde mig den hårda vägen att inte ha hakar på skoten. Jag och en bekant skulle transportsegla båten mellan gamla och nya hamnen och seglingen gick nog iofs bra i fina vindar mm. Nåja jag hade iaf förbisett dataljen med stoppknut på skoten med resultatet att linan släpper frånlåset och jag har seglet med skot och allt pekar 90 grader ut från båten. Snäpp… och jag fick dyka ner i suvfacket och leta upp nya linor och gå upp och jaga segel och sedan knyta dit nya linorna :D Så nu knyter vi ALLTID skoten med pålsteket…

Inkanyezi
2009-07-20 19:15
#5

Ja, jag har ju bara en lina till fockskot, knuten i båda ändar, så jag klarar mig utan stoppknut. Det tar ett tag att vänja sig, men när man är van vid att ha det så blir det inte mycket extra lina i sittbrunnen när man skotar hem, den löper ju ut i lovart.

Inkanyezi
2009-08-01 03:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har ett tag provat att använda bara ett halvslag i stället för den extra rundtörnen, och den knuten är lättare att öppna, men så länge den är belastad så håller den. Den är lite mer kompakt, men jag föredrar den med extra rundtörn, eftersom den nyper så att den inte öppnas ens om linan är obelastad och man ruskar på den.

Annons:
Oscar
2009-08-03 22:16
#7

För fockskot, särskilt när man seglar med genua och inte fock, föredrar jag att dra igenom tampen och göra en rejäl stoppknop på andra sidan (i lättare vindar). Då hakar den sig inte i vanten på samma sätt. Visst sätter den sig nåt grymt efter lite användande men det är mycket mycket smidigare än en pålstek som blir en extra sak som hakar i vanten.

Inkanyezi
2009-08-03 22:45
#8

Jo, jag upptäckte det, och eftersom jag oftast använder genua, så lärde jag mig en teknik för att slippa att den hakar i. Kanske att jag förlorar lite höjd på det, men det har ganska liten betydelse. Jag faller alltså lite förbi det läge där jag kommer att ha vinden in rätt, jag har alltså lite mer öppen vind när jag skotar hem, och då går den förbi vanten utan problem.

Min båt är ju ganska liten, så jag lyckas rycka hem skotet i ett enda drag för hand, så det går rätt fort att få det dit jag vill ha det. När jag sedan drar lite till på vinschen så lovar båten själv upp tills jag stoppar det med rodret, så i princip har jag båda händerna fria precis när jag tar till mig skotet.

Det tog faktiskt lite mer träning att vänja sig vid att inte ha två separata skot, men det underlättar rätt mycket att slippa trasslet med linor i sittbrunnen.

Oscar
2009-08-03 23:03
#9

Jag upptäckte det på en större båt, vi var hela tiden tvugna att ha fördäcksgasten till att springa akter o hämta skothornet och springa runt med det till andra sidan. Men med min teknik gick det oftast av sig själv, när vinden var såpass att den öht orkade flytta seglet. Man vill ju inte ha massa onödig viktsförflyttning när det blåser så lite. Det är ju då agnarna sållas från vetet. ;)

EDIT: Ska väl kanske tillägga att här finns inte utrymme för att tappa ens lite höjd i slagen, snarare tvärtom.

Inkanyezi
2009-08-11 02:52
#10

Jo, jag brukar ju inte kappsegla, men jag vet inte om jag egentligen förlorar på det. När jag har försökt skota hem tidigare har jag ofta tappat fart, och då tappar man ju i alla fall. Jag kan tänka mig att båtar är olika i det avseendet. Jag seglar ibland en trissjolle, och den är ju ganska mycket piggare än min Viggen, och där brukar jag kunna hålla både höjd och fart när jag går över stag. Men det är ju mycket mindre grejer, och så finns det inga vant. Där sträcker man fockens förlik med storskotet, annars blir den en påse som bromsar i stället för att hjälpa till att ge fart.

Upp till toppen
Annons: