Annons:
Etikettsegelbåtar
Läst 2267 ggr
pentti01
8/6/09, 8:01 PM

Lära sig segla

Jag har i många år varit sugen på att lära mig segla,men inte kommit till skott..

Den båt-typen jag är intresserad av är trissjolle,den skulle passa mina båt-behov eftrsom jag även vill kunna ro ibland. En liten utombordare skulle sitta fint vid fiske.

Nu undrar jag om det är svårt att lära sig att segla från grunden med en trissjolle och om den är lämplig som nybörjarbåt?

Vill ej ha en "kölbåt", men vill ev. senare införskaffa en gammal segel båt/roddbåt i trä.

Pentti

Annons:
Inkanyezi
8/7/09, 12:49 AM
#1

Trissjollen är lättseglad, men inget vidare att ro. Det är en alldeles utmärkt båt för att lära sig segla, och om man inte tänker sig att ro några längre sträckor så går den väl an, men det finns mycket bättre roddbåtar. Ett plus är ändå att den kan bära ganska mycket. Båten blir lite lättare att ro om man har rodret i och ställt rakt.

Det har gjorts lite olika varianter, den första med plywooddäck och trämast ser man sällan numera, Den första hade plywood i däcket och helt öppet utrymme under.

Vanligare är modellen närmast efter, som ofta säljs ganska billigt. Den har sandwichkonstruktion som suger upp vatten, så att båten med tiden blir otroligt tung, och det gör den ju också tyngre att ro och långsammare att segla. Den bör man kanske undvika. Den känns enklast igen att den har en stor fyrkantig lucka till utrymmet under fördäcket.

Den senaste modellen som gjordes, utan dubbelskrov, är väl bästa köpet, om man inte kan hitta en välhållen av den första modellen.

pentti01
8/7/09, 2:01 AM
#2

Tackar för tipsen!

Pentti.

Upp till toppen
Annons: