Annons:
Etikettmotorbåtar
Läst 884 ggr
Faidra
9/14/09, 8:31 PM

Sjöscoutseglingarna

Någon som var med i Sjöscoutseglingarna i Saltsjöbaden nu i helgen (12-13/9)?

Annons:
MangoSolutions
9/17/09, 1:00 AM
#1

Lever Sjöscoutseglingarna fortfarande…Skrattande

Jag var nog med det datumet för snart 30 år sedan!?

Är det fortfarande orienteringsegling med organisationsuppgifter på lördagen och distanskappsegling på söndagen?

Kan du berätta hur det är idag? Minns bara att det var sanslöst kul och spännande och vann även sist jag var med…

Mvh Magnus (Mälarhöjdens scoutkår, avd Neptun)

Faidra
9/19/09, 12:42 AM
#2

Jadå, dom lever och frodas xD Men uppenbarlingen har dom förändrats lite, eller ja, ganska mycket.

Vi var sammanlagt 9 personer från min kår (Solna Sjö) där.

*Jag och 4 kompisar, 3 st 15 år och en 20 år *2 killar, 12 år *två tjejer, 10 år fast de 4 yngsta sov inte kvar.

På fredag kväll seglade 2 av mina kompisar ut våra båtar, en IF och en askeladd.

Vi kommer ut på lördag morgon och på lördagen är det 2 st rätt så korta race, varje race tar ca. 45 för oss på IFen. På kvällen lagade vi pizza på båten (eller iaf värmer upp den färdiga :P ) och vi får en massa gäster, eller alltså det var en kille som hade tråkigt, så han kom över till vår båt och sen kom hans kompisar också, så jag tror att vi var ungefär 11 pers i vår ganska lilla båt. 2 av våra gäster sov kvar i vår båt, som har 2 sängar och en förpik man kan sova i, så det sov 2 pers i varje säng, och så jag, en kompis och en av de andra killarna (Båda var 20) i förpiken. Rätt mysigt faktiskt :P

Nästa dag gjorde vi pannkakor till frukost och sedan var det 2 race till. De två killarna som seglade askeladden blev ledsna när de kom sist i båda racen, så den här dagen lyckades vi få ut två lite yngre tjejer som seglade istället, dom kom också sist, men jaja.

Även vi lyckades komma sist i varenda race, men vi varju inte särskilt seriösa heller, 4 st 15-åringar och en 20-åring som seglar med musiken på högsta volym och samtidigt leker konstiga lekar och ritar varandra i ansiktet med en kajalpenna, eh ja.

På kvällen seglar jag och min kompis hem båtarna till brunnsviken, tog ungefär 4 timmar och det var första gången jag nattnavigerade, även fast det mest var min kompis som navigerade och jag som satt vid rodret och åt nudlar :P

Även fast vi kanske inte fick så bra placering, hade jag grymt kul, träffade nya kompisar, och umgicks med de människor jag gillar mest, och att vi hade kul känns ändå som att det var det viktigaste av allt.

MangoSolutions
9/21/09, 9:43 PM
#3

Njae inte så stor skillnad kanske!?

Det var ju skoj och ploj då oxå även om jag var tävlingsinriktad. Det fanns några "flower power"-människor som spelade musik på dåtidens "bergssprängare" i hela omgivningen. Något irriterade tog vi en megafon på högsta volym i deras sittbrun och bad om att dra "…" ned volymen! Funkade!

Självklart var det lite fest men vi var väl högst 14 år. Det var rätt så hög kvalité på seglingen. På den tiden rullade man inte seglen utan vek dom om man var noggrann. Lite komiskt att vissa konkurrenterna att man var noggrann med att vika sina fina segel. Tråkigt var att vi särade på tjejer och killar på den tiden i vår kår vilket var gammaldags redan då!!

Man glömmer bort alla de härliga minnena man hade då … t ex att någon vaknade på morgonen och tog ett morgondopp direkt från sovsäcken, mycket stämmer fortfarande med det du beskriver;-)

Upp till toppen
Annons: