Annons:
Etikettkanot-och-kajak
Läst 2648 ggr
MangoSolutions
2009-08-26 20:15

Formula 18 båtfart

Var ska man lägga mer fokus för att öka sin båtfart i F18 klassen?

Med anledning av Martin Strandbergs upplevelse att  "många svenska seglare försöker skruva o mäta sig till bättre fart".

Vara ute på vattnet mer…? Försöka segla med/ mot dom som kan? Skota hårdare eller finns det andra saker för att utvecklas snabbare och effektivare? Segla på den senaste F18-modellen? Ha rätt uppdaterade segel? Båthantering?

Inte så lätt att svara på men jag är övertygad att flera i klassen har några tänkvärda tankar om detta som du gärna får dela med dig av.

Annons:
MangoSolutions
2009-09-21 21:58
#1

Njae tydligen ingen…GråterFlört

Inkanyezi
2009-09-22 16:32
#2

Nja, det är väl inte några hemligheter hur segel funkar. Marchaj har rett ut det ganska grundligt.

När det gäller att få upp farten gäller det att ha så bra drivkraft som möjligt och så litet motstånd mot framfart som det bara går.

Skotningen måste alltid anpassas till vinden som råder, och för kattor skotar man alltid hem när farten ökar på slören; det är flödet över seglet som ger tryckskillnad och fart, och det handlar aldrig om reell vindriktning utan alltid om relativ vind.

Många fäster inte tillräckligt stor vikt vid det som är under vattnet, men segelbåten rör sig i två dynamiska system, luften och vattnet. Det som seglet gör ovan vattnet gör lateralplanet under vattnet.

Så formen och storleken på lateralplanet kan vara nog så viktigt som form och storlek på seglet.

Jag vet inte vad reglerna säger om lateralplanet på F18, men det brukar finnas begränsningar i olika klasser. Om lateralplanet formas för bästa möjliga flöde kan det göra ganska mycket på farten. Man har ju inte koll på det på samma sätt som seglet, där man kan ha garn, tell-tales. Ju närmre en riktig vingform ett centerbord eller roder kan ha, ju bättre lyftkraft kan det ge utan att bromsa oskäligt mycket. Vid högre fart kan man ibland tjäna på att ha mindre lateralplan nere (om det är tillåtet).

Så om det är någonting på själva hårdvarusidan så rör det rigg, segel, lateralplan inklusive roder och båtens undervattenskropp. Idealet för högsta tänkbara fart borde vara att det ena skrovet är i luften, där det bromsar mindre.

Vid en bantävling gäller ju olika villkor beroende på vilket ben man har, och det kan handla om taktik hur man lägger sin egen kurs beroende på bog; det kan löna sig att kryssa på slören, frågan är bara hur, och på läns ska man definitivt kryssa. Jag tror att man kan lägga upp matematiska modeller för bästa möjliga fart. Jag tror att man bara ska ha två kryssben, eftersom man tappar i vändningen.

Men ingenting av det där kan väl vara nytt för den som har seglat ett tag?

MangoSolutions
2009-10-06 17:59
#3

Bra inlägg Inkanyezi!

Ska försöka översätta det du skriver till F18s verklighet.

AHPC som byggt Capricorn som idag är en av de absolut främsta F18 byggena så var principen "så bra drivkraft som möjligt och så litet motstånd mot framfart som det bara går".

Den relativa vinden och förstå vad det innebär är mycket viktig för snabbgående seglarfarkoster. Förstår man den har man kommit långt! Det extremaste är nog isjakter där man kan hålla i princip oändlig fart relativt vindens reella vindriktning t ex ett område som är helt vindstilla och isjakten behåller sin fart.

Det som är under vattnet och som vi kan påverka är centerborden (sticksvärd även kallade). Dessa tas med fördel upp ca 1-2 dm t o m på kryssen då det går undan. Tas nästan alltid upp till hälften på undanvind utom i mycket lätt vind då rundbottnade F18 har en tendens att glida i sidled= högre motstånd.

Exakt ett skrov i luften brukar benämnas som "flying one hull" är det absolut bästa när det blåser över ca 6 m/sek. Försöker man det i mindre vindstyrka på kryssen så går man för lågt istället.
På undanvinden gäller i princip samma sak dvs man "kryssar" slörar på undanvinden istället för länsar. Däremot är flödet i seglen rätt annorlunda då storseglets uppgift inte är att driva båten framåt utan att luta båten (tryck i sidled). Storen skotas alltså rätt hårt dvs lite lösare än kryss. Seglet som står för framdrivningen är istället gennakern!

Apropå taktiken på kryssen är det viktigt med så få slag som möjligt men de stora banorna ger utrymme för fler slag.

Det finns en naiv föreställning om detta, när det gäller att mäta VMG på t ex en GPS har det visat sig rätt lönlöst eftersom känslan vidare överstiger GPSens exakthet. GPS är heller inte tillåtet! Däremot om man hade en mycket avancerad utrustning som man var uppkopplad vid t ex träning skulle man med mycket "stor vånda och tolkning" kanske kunna utröna om man hade tjänat på att gå någon/ några få grader högre eller lägre men där tvivlar jag utom i de fall t ex en nybörjare ska få feedback.

Mvh Magnus

Inkanyezi
2009-10-11 14:46
#4

Tolkar jag det rätt om jag tänker att man på undanvind när det är lätt vind kan flytta om besättningen för att lätta lovartskrovet så att det gör mindre motstånd?

MangoSolutions
2009-10-22 21:55
#5

Det finns lite olika teorier men det jag upplever är att flytta rejält framåt för att få längre vattenlinje och bättre släpp från akterspegeln (borde var samma för alla båtar). Det finns t o m teorier om att luta båten åt lovart (kolutning) som jag upplevt kan fungera… Tror nog att sanningen är att två skrov i vattnet i lätt vind bär bättre och att ett skrov då gräver ner sig mer ifall allt vikt läggs där vilket blir högre motstånd. I hård vind trycks läskrovet upp pga av den höga farten vilket blir "halvplaning" och då blir effekten högre desto mer besättningsvikt som läggs i aktern vilket endast gäller moderna F18.

Upp till toppen
Annons: