Annons:
Etikettövrigt
Läst 4032 ggr
Kyrkesund
10/17/09, 12:25 PM

gippa storsegel i hardvind

Jag har skaffat ny segelbat som saknar hackstag (RS Elite) Tal den att man bara slar over storen, aven i hard vind?

Site med gippteknik?

Nagon som vet?

Annons:
Scar
10/17/09, 9:54 PM
#1

Slänggippar är ju aldrig att föredra, då riskerar man alltid skador. För att få så lite släng i gippen som möjligt så skotar du in så hårt du orkar innan du vänder igenom så att seglet går över och slackar sedan ut igen i stort sett samtidigt. Då får du en bra broms på gippen. Vad just din båt tål kan jag inte svara på, beror så klart på skick också.

Inkanyezi
10/19/09, 7:32 PM
#2

För det mesta när man länsar har man ju rätt hög fart med vinden, så oftast är det inte något problem att gippa. Men frågan gällde ju hård vind. Och i hård vind har man kanske inte så mycket storsegel uppe. Många båtar har ju förseglet som det största seglet, och det brukar ju gippa ganska mjukt. På en båt utan akterstag eller backstag kan man kanske vilja ge extra stagning just genom storseglet. Också båtar utan akterstag, men med backstag kan vara knepiga att gippa med.

När backstag finns skotar man alltså hem till i stort sett plant segel mitt i. Sedan skiftar man stagen innan man hjälper storen över till den nya bogen. Elite har bara vanten som är infästa en bit akter om masten, och där finns så klart en gräns för hur mycket man vill fresta riggen på undanvind.

Båtar utan vare sig akterstag eller backstag kan behöva stagas vid läns genom att skota hem storen, och det gäller naturligtvis särskilt vid hård vind. Seglet är alltså en del av riggen, som hjälper toppstagen att stå emot draget i förstaget, som kan få förstaget att sagga betänkligt och orsaka oscillation.

Det är en bedömningsfråga när man blir tvungen att skota hem storen på hårdare undanvind om man inte har akterstagadd mast. Om vinden är mycket hård kan man inte räkna med att riggen ska klara krafterna utan stöd från storseglet, och i de lägena kan man inte ha storen utsläppt helt. Allt hänger så klart på vad man menar med hård vind. Är 10 m/s hård vind och 15 m/s någonting som man inte går ut i, då kan man i de flesta båtar både ha storen ute och gippa utan större problem, även om man måste vara mer försiktig än om det är mindre hård vind.

Vid kappsegling händer ju att man tar risker, men när det gäller segling för fritiden undviker man väl att belasta grejerna så mycket att det är risk att man passerar gränsen för vad de tål.

Scar
10/19/09, 11:49 PM
#3

Hehe, jag har gippat i 22 m/s med full stor på Hanöbukten, det gick bra ett par gånger sen rök alla travarna. Det kallar jag för hård vind. Men de var lite förstörda av solen också så det var kanske inte så konstigt, tur man har flera segel, annars hade det blivit jobbigt. Hade de inte varit klena så hade det säkert gått hur bra som helst. Semesterseglar man bara och är orolig för att gippa är det alltid lätt att undvika gippar också, bara att göra en rundpall.

Boss_b
3/6/11, 5:01 AM
#4

Nu finns en unik lösning på att få full kontroll på gippen! kolla in

www.helmtec.se

Dom har en gippbroms som värkligen är värd namnet bombroms!

Upp till toppen
Annons: