2007-07-17 17:20 #0 av: Oscar

Vindö 40 är en plastbåt med mycket träbåtskänsla. Hela överbyggnaden är av trä och det är mycket hög kvalitet på träarbetet. Den är stabil och går bra i sjön, den känns helt enkelt väldigt säker.

Vindö 40

  • Längd överallt: 9,43 m
  • Längd i vattenlinjen : 7,50 m
  • Bredd: 2,95 m
  • Djupgående: 1,40 m
  • Deplacement: 5,2 ton
  • LYS-tal: 1,04
  • Långköl, bly: 1,9 ton
  • Motor: Volvo Penta MD 11, 23Hk
  • Storsegel: 17,5 kvm
  • Genua 1: 34,2 kvm
  • Genua 2: 23 kvm
  • Genua 3: 17,1 kvm
  • Spinnaker: 65 kvm
  • Rigg: 11,5 m. Masthead, stående på rufftak.
  • Konstruktion: Plastskrov i enkellaminat. Teakdäck.
  • Bränsletank: 50 liter
  • Vattentank 150 liter

Vindö 40 är en plastbåt med mycket träbåtskänsla. Hela överbyggnaden är av trä och det är mycket hög kvalitet på träarbetet. Den är stabil och går bra i sjön, den känns helt enkelt väldigt säker.

Konstruktören till båten heter Carl Andersson. Han är uppvuxen på Orust och den som lade grunden till Vindö Marin. Varvet var från början ett träbåtsvarv men gick i mitten på 60-talet mer och mer över till plast. Under samma period importerade man en hel del arbetskraft från Tyskland. Bland dessa var den idag inte helt okända båtbyggaren Christoph Rassy, idag ägare av Hallberg-Rassy varvet.

1971 var det första exemplaret av Vindö 40 redo för en provtur. Detta första exemplar kommer också bli den sista träbåt som lämnar Vindövarvet. Båten var mycket populär på sin tid och är så än idag.

Som kuriosa kan nämnas att priset för en ny, standardutrustad båt 1971 var 63 750 kronor. Ungefär 400 båtar har byggts.

Har du egna erfarenheter av båten? Fyll gärna på med egna kommentarer.

 

Relaterade länkar

Av: Oscar

Datum för publicering

  • 2007-07-17