Annons:
Etikettservice-och-underhåll
Läst 6397 ggr
Oscar
7/27/07, 4:22 PM

Båtsäkerhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I mitten av 60-talet började man bygga båtar av plast och detta ledde till en smärre boom bland fritidsbåtarna. Men även om båtarna håller en hög kvalitet är det viktigt att med jämna mellanrum se över sin båt. Detta handlar inte så mycket om kosmetika som om ren säkerhet. Jag vet inte hur många båtar jag sett med rent ut sagt livsfarliga brister på grund av dåligt underhåll. Här kommer några tips på vad man ska se över om man äger en begagnad båt.

 
I Sverige finns en rejäl flotta med fritidsbåtar. På senare år har det kommit ganska många nya modeller då det kommit flera olika ”lågprismärken”, till exempel Bavaria, Jeanneau, Beneteau och så vidare. Dessa har blivit omåttligt populära och sprider sig som en löpeld över landet. Men då det byggts många kvalitetsbåtar i Sverige genom tiderna finns det en hel del äldre båtar också. I mitten av 60-talet började man bygga båtar av plast och detta ledde till en smärre boom bland fritidsbåtarna. Även om båtarna håller en hög kvalitet är det viktigt att med jämna mellanrum se över sin båt. Detta handlar inte så mycket om kosmetika som om ren säkerhet. Jag vet inte hur många båtar jag sett med rent ut sagt livsfarliga brister på grund av dåligt underhåll. Här kommer några tips till vad man ska se över om man äger eller har köpt en begagnad båt.

Bottenventiler: Att segla på haven med dåliga bottenventiler är något av det farligaste man kan göra. Skulle en dålig bottenventil gå sönder är man fullständigt chanslös mitt ute på havet. Eftersom vi här på västkusten seglar i saltvatten fräter det ganska hårt på bottenventiler, men problemet är lika stort på östkusten. En bottenventil som varit monterad sedan 60-70-talet behöver med största sannolikhet bytas. Kontrollera dina ventiler noga, om de inte går att stänga eller är rostiga måste de bytas. Byt bara till rostfritt eller mässingsventiler. Observera att detta gäller samtliga bottenventiler. Lyft på durkarna och kolla alla dina ventiler, även de som motorn tar sitt kylvatten ifrån.

Slangklämmor: De flesta anslutningarna till bottenventiler är gjorda med påträdda slangar med en eller två slangklämmor. Lika noga är det här att se till att slangklämmorna inte är rostiga. Om de är rostiga, byt dem med en gång. Skulle en slangklämma gå sönder så lossnar slangen och det står en stråle med vatten in i båten. Skulle bottenventilen i samband med detta inte gå att stänga har du ett riktigt stort problem.

Slangar: Gamla torra, hårda slangar har en betydligt större risk att spricka än nya färska. Har slangarna suttit monterade i båten sedan den var ny är de förmodligen uttjänta. Det finns massor av olika slangtyper, både sämre och bättre, och det kan vara lite svårt att veta vad som passar i just ditt fall, men fråga din tillbehörshandlare om hjälp. Oftast använder man armerad slang till bottenanslutningar.

Toalett: Om din båt har en toalett monterad, se till att den är riktigt installerad. Det finns tusentals exempel på amatörinstallationer som är rent livsfarliga. Slangarna som går till och från toaletten skall vara dragna upp i en båge utefter skottet så att den högsta punkten på slangen kommer över vattenlinjen. Detta gör att om någon av de många packningarna i toaletten skulle gå sönder, vilket de gör efter ett tag, så kan vattnet inte rinna in genom toaletten. Skulle slangarna inte vara dragna upp över vattenlinjen sänker du båten om packningarna går sönder. Detta kan ske när som helst, även när du ligger vid bryggan och kanske inte har full koll på din båt. Helst skall det också finnas en avluftning på högsta punkten på slangarna samt en backventil i bottenventilen på det utgående vattnet.

Länspumpar: Att ha minst en ordentligt fungerande länspump i sin båt har jag själv alltid sett som en självklarhet. Men så är tydligen inte alltid fallet. Många med plastbåtar tycker att deras båtar tar ju ändå inte in något vatten, så länspump behöver man inte. Alternativt sitter det gamla länspumpar med torra packningar som är i stort sett oanvända och fullständigt odugliga. Se till att det finns minst en länspump och att den fungerar som den skall. Är packningarna torra är det i de flesta fall väldigt enkelt och billigt att byta dessa själv.

Använd pumpen med jämna mellanrum så att du vet att den fungerar. Om det inte finns så mycket vatten i kölen så häll i en spann vatten. I i stort sett alla båtar samlas det vatten nere i kölsvinet. När detta vatten stått ett tag, i vissa fall i flera år, ruttnar det och börjar lukta. Har du problem med dålig lukt är detta ett vanligt scenario. Häller du på en spann vatten med jämna mellanrum och pumpar ut detta blir det omsättning på vattnet och det ruttnar inte lika lätt.

Batterier: På grund av att batterier är ganska stora och tunga saker vill man gärna placera dessa under durkarna till exempel. På flera båtmodeller står batterierna ända nere i kölsvinet. Det är i och för sig praktiskt att bli av med dem på detta sätt, men det finns ett stort problem med det. Eftersom det ofta står lite vatten där nere under durkarna skvätter det gärna upp när det blir lite sjögång och man seglar med mycket krängning. Om det skvätter vatten på batterierna riskerar dessa att kortslutas och du står plötsligt där i en kritisk situation när du måste starta motorn men batterierna är döda. Jag brukar försöka placera batterierna lite högra upp någonstans, till exempel under sittbänkarna i salongen. Packa inte saker runt batterierna eftersom det finns risk för att det under segling ramlar något på batterierna och kortsluter dem, med samma problem som resultat. Det finns också jättebra batteriboxar med lock på. Man slipper då en hel del av detta problem. Boxarna är billiga och säljs på alla tillbehörsbutiker.

Det är också viktigt att batterierna är rena. Är de skitiga finns det risk för krypströmmar som på sikt drar ur batterierna. Ett tomt batteri som blir stående kommer snart att vara förstört. Ta för vana att kolla batterierna och torka av dem med en torr och ren trasa. Det spararmassor med pengar då nya batterier är relativt dyra.

Se till att alltid ha med dig verktyg i båten. Det behöver inte vara mycket men några skruvmejslar, en skiftnyckel och en polygrip är ovärderliga när man väl behöver dem. Se också till att ha med dig några extra slangklämmor. Bottenpluggar av trä är inte heller så dumt. Om du är lite osäker på dina bottenventiler är detta kanske lösningen till att inte sänka båten. De brukar finnas att köpa i förpackningar med några olika storlekar. Skulle något hända med en ventil så simmar man ner under båten och pluggar hålet utifrån.

Av: Oscar

  • [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Oscar'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Oscar', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

  • 2007-07-27
Annons:
awjungfru57
8/12/07, 2:54 AM
#1

Jag har en Ski Breeze från 1958! Byggd i Uddevalla och ritad av en norrman, Gus Erikssen. Härlig liten båt med centerbord och fällbar + delbar mast med rejäl snurra, båten gör 12 knop! Vi kallar det en hybrid.

Om nån mer har en sån båt vore det härligt kul om Du hörde av dig! /Agneta

Upp till toppen
Annons: