Annons:
Etikettvattensporter-med-båt
Läst 9183 ggr
Oscar
2007-07-16 16:05

Segeltrim, lätt, mellan respektive hård vind

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur skall man trimma seglet i lätt, mellan respektive hård vind? En sammanfattande beskrivning och förklaringar till varför.

Segeltrim del 1

När man seglar bidevind så seglar man så nära vindögat (=därifrån det blåser) som möjligt. Det är till exempel det man gör när man kryssar. När man seglar bidevind så blåser det med andra ord i stort sett rakt framifrån. Det som gör att det går framåt fast det blåser nästan rakt framifrån är att man får vinden att ändra riktning utmed seglets yta. Detta är samma effekt som gör att flygplan kan lyfta och det beror på över- och undertryck, något som jag inte kommer gå in på i detalj.

Hur mycket kraft som kan utvinnas ur vinden beror på två saker: dels hur mycket man kan få vinden att ändra riktning och dels hur långt man kan få vinden att följa seglets yta på läsidan (=yttersidan). Ju mer man kan få vinden att ändra riktning men ändå följa hela seglet desto mer kraft utvinns ur vinden. Försöker man att få vinden att ändra riktning för mycket kommer den att lämna segelytan och återta sin ursprungliga riktning och man tappar därmed kraften. Generellt kan man säga att man kan få en starkare vind att ändra riktning mer än en svag vind.

Bukigt segel i mellanvind

Bukigt segel i mellanvind

I riktigt lätt vind orkar vinden inte följa ett alltför bukigt segel. Här är det alltså bättre med ett planare segel. Tänk på att inte heller skota in för hårt.

I mellanvind kan vi utnytttja kraften i vinden till max. Här kan vi göra seglet riktigt bukigt och få ett stort kraftuttag utan för mycket krängning.

I hård vind är det också bättre med ett planare segel. Detta beror på att ett bukigt segel kommer ge för stora sidokrafter och därmed en större krängning. En större krängning leder till större avdrift och oeffektivare, och obekvämare, segling.

Det gäller också att se till att seglet möter vinden på rätt sätt. Ett plant segel som möter vinden i för skarp vinkel tvingar vinden till för tvär gir och vinden kommer att lämna seglet strax efter förliket och man tappar återigen kraft. För att få seglet att möta vinden i en mindre skarp vinkel kan man antingen styra närmare vindögat eller slacka på skotet.

Plant segel i riktigt lätt och riktigt hård vind

Plant segel i riktigt lätt och riktigt hård vind

Allt detta som sagts ovan är relativt. Det handlar inte om att trimma seglet så plant eller så bukigt som möjligt utan om en balans. Det är här seglarens känsla och erfarenhet kommer in. Det skiljer sig dessutom lite från segel till segel (en folkbåts segel är betydligt bukigare än en modern lågdeplacerande båts segel). Likadant är "lite vind" relativt, för en mindre båt uppstår "lite vind" oftast betydligt tidigare än för en större båt med högre mast. Mer om detta längre fram.

Sammanfattningsvis:

Riktigt lätt vind: Planare segel för att inte tappa kraften

Mellanvind: Bukiga segel för att utvinna så mycket kraft som möjligt

Hård vind: Planare segel för att inte få för mycket krängning

Av: Oscar

  • [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Oscar'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Oscar', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

  • 2007-07-16
Annons:
Inkanyezi
2009-02-07 11:48
#1

Och kanske man ska nämna en del tekniker som kan användas för att åstadkomma vad man vill göra.

Det vanligaste felet som ovana seglare gör, är att skota in för hårt, dvs att försöka ändra vindriktningen för mycket, vilket får vinden att lämna utsidan av seglet så att man tappar kraft. En gammal regel var att släppa ut så mycket att det nästan började leka i seglet närmast förliket. Alltså, om man ser att seglet börjar bucklas inåt i närheten av masten ska man endera falla eller skota hem lite grann. Ofta vinner man mer på att falla än att skota hem.

Hjälpmedlet för att se om vinden följer seglet är numera "tell-tales" (skvallersnören), som är fästa på seglet, ofta i ett litet fönster. De sitter ofta både på fock och stor, men ibland bara på focken. Snöret på läsidan av seglet ska ligga som klistrat utefter seglet, och det på lovartsidan ska peka i så nära samma riktning som det kan komma, så att snörena på båda sidor ligger utefter varann.

Förseglet har sina egna problem, eftersom skotpunkten i stort sett är fast. När man seglar dikt bidevind funkar det bra, men när man har lätt vind och halvvind så påsar sig seglet därför att skothornet dras åt fel håll, bakåt, när det egentligen borde dras utåt, ut från båten. Det lönar sig ofta att spira ut focken när man seglar i lätt vind, eftersom man då kan få bättre form på den, samtidigt som vinkeln mot vinden blir bättre när man inte går dikt bidevind.

Så spirans funktion är att flytta ut förseglets skotpunkt, så att man kan få en bra form på seglet också när man seglar med vinden mera tvärs. Det kan ibland löna sig att spira också i hårdare vind. Då kan man minska krängningen samtidigt som man vinner i fart.

Och för att åstadkomma liknande effekt med storen kan man gaja den mot fören med en lina. Många äldre båtar har inte alla kappseglarens trimverktyg, som exempelvis kick, men en lina från bomnocken till fören kan vara till hjälp inte bara när man länsar för att förhindra ofrivillig gipp, utan också när man seglar i halvvind, då man kan reglera seglets vinkel och buk bättre med skotet mot gajen; när de är mer sträckta dras bommen neråt och seglet får mindre twist och blir planare.

Upp till toppen
Annons: