Maxi 77 i fokus
Maxi 77 var den första Maxibåten som tillverkades. Den ritades 1971 av den kända seglingsprofilen Pelle Pettersson och fortsatte tillverkas fram till 1983.
Maxi 77
- Längd överallt: 7,62 m
- Längd i vattenlinjen: 6,75 m
- Bredd: 2,50 m
- Djupgående: 1,45 m
- Deplacement: 2,0 ton
- Storsegel:10 kvm
- Genua I: 24 kvm
- Genua II: 15 kvm
- Fock: 7,5 kvm
- Spinnaker: 50 kvm
- Självslående fock: Nej
- Fenköl m bulb (järn): 0,8 ton
- Motor: Utombordare. Mot tillägg Volvo Penta MD 5A/110S 7,5Hk. S-drev
- Rigg: Masthead. Mast stående på rufftak. Ett (1) par spridare.
- Konstruktör: Pelle Petterson
- LYS-tal: 1,03
- Konstruktion: Skrov i sprutat enkellaminat. Däck i sandwichkonstruktion. Basinrede i plast från andra halvan av 1970-talet. Godkänd av Sjöfartsverket from 1977.
- Masthöjd: 9 meter
- Övrigt: Utanpåliggande roder. Rak akter.
- Antal kojer: 5
Maxi 77 var den första Maxibåten som tillverkades. Den ritades 1971 av den kända seglingsprofilen Pelle Pettersson och fortsatte tillverkas fram till 1983. Totalt har mer än 3900 Maxi 77:or tillverkats och av dessa såldes cirka 1500 i Sverige. Resterande båtar har exporterats till mer än 14 olika länder. Det stora antalet gör den till en av världens mest sålda segelbåtar.
Det var Erje Produkter AB i Mariestad som lanserade båten 1971/1972. Den var en billig båt till följd av enkel konstruktion vilket underlättade massproduktion. De tidigaste modellerna sägs medvetet ha byggts med en lägre kvalitet då man från tillverkarens sida ville hålla nere priserna. Två år senare sålde Erje Produkter verksamheten till Mölnlycke AB i Göteborg.
Maxi 77 är en båt med goda segelegenskaper, även i hårdare vindar och är fortfarande en eftertraktad båt på andrahandsmarknaden.
Har du egna erfarenheter av båten? Fyll gärna på med egna kommentarer.
Relaterade länkar
Av: Oscar
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Oscar'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Oscar', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2007-07-17
Ska segla hem vår nyinköpta 77:a i morgon. Båten köptes i Stockholm och jag och svärfar skall segla den därifrån till Åland där vi bor. Kommer nog redogörelse över min "jungfrufärd" som seglare bara vi kommer hit igen…
Härligt! Hoppas på en fin rapport sedan då om vad du tycker om båten.
Nu är vi och båten i hemmahamn. Det var en fin segling genom Stockholm och lite rörigt över Ålands hav men sedan var det en toppendag idag sista biten från mariehamn fill Färgsundet där vi har båtplatsen. Båten var över förväntan och seglade som en dröm. Mer rapport kommer och lite bilder från resan också.
Ålands hav var rörigt sist jag seglade där med. Ser fram emot en berättelse och lite bilder. :)
Finns en tråd nu som heter Resan hem för de som inte sett den redan
Och den tål lite pisk också. (Inte min båt i filmen)
Vi har oxå en spännande sommar framför oss o lära oss båten då vi inte riktigt hann ut så mycket innan säsongen tog slut. Men me 2 små barn så blir det nog bara familjeseglingar för vår del
Men kan nog tänka mig att det kan va en någorlunda rolig båt o kappsegla med då det inte behövdes mycket vind för att den sku börja röra på sig
Ska tilläggas att trots låga lys tal så seglar den bätre en många andra båtar med högre lys tal. Har varit lite kaxig och lovat segla hängslarna av comfort seglaren
#10 Det kommer du säkert göra, Maxin är inte så dum. Lågt LYS säger ju egentligen ganska lite om hur bra båten seglar i praktiken, mest hur den bedöms.
Hmm när man tittar ut nuförtiden så undrar man iaf vad båten gör på land.
Så ni har inte fått någon vinter än heller? Här är minusgrader för första gången idag.
Nja vinter å vinter. Vi har ett par minus men vad är det i december… öppet vatten och slask.