Service och underhåll

Vinterupptagning - Tips

2007-11-12 18:44 #0 av: Oscar

n/a

Så har årets första snö börjat falla, höststormarna kommer allt tätare och träden har knappt ett löv kvar. För att inte tala om hamnarna där bara några ensamma vita plastskrov och en och annan träbåt ännu ligger kvar. Dags för vinterupptagning. Vissa har gjort detta för länge sedan och andra njuter fortfarande av en tur dessa kalla sista dagar på hösten, som visserligen kan ge en väldigt angenäm segeltur.

Så vad ska man då tänka på när man tar upp sin båt? Checklistan kan göras lång men jag tänkte ta upp några saker som jag själv efter några år på det varv jag jobbat på noterat att man lätt glömmer.

Tillgänglighet

Se till att du har din båt där du lätt kan svänga förbi med bilen för att titta till den. Den kommer att behöva tittas till regelbundet och framförallt efter eventuella stormar. Har du båten långt bort ifrån dig, gör en överenskommelse med någon i närheten. En avblåst presenning kan leda till både skador och bra mycket större underhållsarbeten när våren kommer.

Tvätta båten direkt

Se till att tvätta hela båten direkt du har plockat upp den. Spolar man direkt med högtryckstvätt i botten lossnar de allra flesta skal och sjögräs och du har underlättat din vårrustning enormt. Tvätta också fribord, däck och sittbrunn, särskilt noga om du har haft båten i saltvatten. Saltet fräter på plasten och redan efter ett par år kan du få tråkiga missfärgningar i plasten. Dessutom sitter det massor av andra frätande substanser på skrovet till följd av surt nedfall och andra partiklar i luften.

Polera och vaxa

Detta är något som väldigt få gör efter en upptagning och det är lite synd. Din båt skall stå på land i många månader och även på land behöver skrovet skyddas. Det kommer kanske regna in på båten och massor av damm och andra partiklar kommer att sätta sig på skrovet när det blåser. Om du är rädd om din båt skall du därför polera upp den och därefter lägga på minst ett lager vax. Detta underlättar dessutom enormt när du ska sjösätta till våren. Oftast räcker det med en avspolning och ett nytt lager vax så är du klar. Ett ovaxat skrov tar mycket lättare åt sig missfärgningar från till exempel rost-vatten som kan råka rinna över skrovet. Tänk på din båts andrahandsvärde.

Töm båten och tvätta invändigt

Töm båten på allt, framförallt textilier och tampar. Detta är saker som lätt angrips av mögel och därför lätt förstör miljön i ruffen till nästa säsong. Tvätta också av alla ytor, även de som till synes är rena. Glöm inte rufftak och inne i skåp och förvaringsfack. Oftast dricks det till exempel öl i båten. Lite ölspill, som innehåller socker, är en ultimat miljö för mögelangrepp. Detta kommer du inte märka förrän till våren. Likadant med matlagning, gör noga rent runt spis och matplatser. Lyft också på durkarna och se till att där är rent och att det inte står vatten i kölen. Gör det det kommer detta vatten med största sannolikhet ruttna och mögla och du får otrevliga lukter i båten. Det finns medel man kan sprutar på vilket förhindrar mögelangrepp, alternativt torka av alla ytor med vatten med lite klorin i.

Ventilation

Detta är kanske den allra viktigaste detaljen om du vill undvika mögel och dålig lukt i din båt. Alla utrymmen som du inte vill ska mögla skall ventileras. Börja med att öppna alla skåp, luckor, dörrar och ventiler så mycket det går. Glöm inte smådörrar till förvaringsfack inne i båten och inte heller kyl/frys. Lyft durkarna och ställ dem på högkant, ingen ska gå nere i båten under vintern. Lämna dörrar och luckor ner till ruffen öppna, under förutsättning att du har täckt båten.

Täck på rätt sätt

Det finns många olika sätt att täcka båten. Vissa har båtskjul av plåt eller presenning, andra bygger små åsar som man ställer på däcket eller rufftaket och vissa lägger presenningar direkt över båten. Det viktigaste att tänka på när du täcker din båt är att den skall skyddas från nederbörd, samt att den får tillräckligt med luft. Lägger du en presenning direkt på båten blir det alldeles för tätt och för dålig luftcirkulation och jag har till och med sett mögelskador på däck efter sådan täckning. Alltså inte ett bra alternativ. Åsar på däck kan vara en bra lösning om de är tillräckligt höga. Jag skulle säga ungefär en meter över båtens högsta punkt för att få tillräcklig luftgenomströmning. Tänk också då på att inte knyta ihop presenningen vid för och akter så du stryper genomflödet. Låt åsen gå väl för och akter om båten och låt presenningen hänga rakt ner. Likadant på sidorna skall presenningen inte hänga mot relingen, se till att den hänger ett par decimeter utanför.

När det gäller att surra presenningen är det väldigt populärt att hänga vattendunkar i presenningen. Detta är ett bra sätt, om det görs på rätt sätt. Tanken med att hänga dunkar i presenningen är att den blir mer flexibel och kan röra sig lite i vinden, vilket gör att den inte lika lätt går sönder. När presenningen börjar kasa över åt ena hållet skall dunkarna på den sidan snabbt ta mark och man får då vikt bara i den andra sidan av presenningen och den kommer att börja kasa tillbaka. Hänger man dunkarna för högt, vilket många gör, kommer presenningen att komma för långt och förmodligen inte rätta till sig igen. Det brukar räcka med 20-30 centimeter. Använd inte för lätta dunkar. Jag har sett exempel på båtägare som hängt PET-flaskor i presenningen och det räcker inte. Helst 20-litersdunkar, åtminstone 10. En presenning är ganska stor och alla som seglar vet vilka krafter det blir när vinden suger tag i några kvadratmeter tyg.

Motorn

Många marinor erbjuder vinterkonservering av motorn. Eftersom motorer är ganska dyra saker är det ett hett tips att faktiskt lägga ett par hundra kronor på vid vinterupptagning. Det finns ofta kit för detta i båttillbehörsaffärer om man ändå vill göra det själv. Vill du eller kan inte av någon anledning göra en konservering skall du åtminstone se över ett par saker. Starta motorn på land och låt den gå någon minut. Ofta står det kvar sjövatten i kylsystemet och detta kan i värsta fall göra så att motorn fryser sönder över vintern. Startar du motorn kommer vattnet att pumpas ur systemet. Har du ett slutet system också skall du se till att det innehåller tillräckligt med glykol för att inte frysa. Lämna bottenventiler öppna, detta minskar också risken för sönderfrysning.

Av: Oscar

Datum för publicering

  • 2009-11-02
Anmäl
2008-09-05 03:34 #1 av: Oscar

Tyvärr börjar den här bli aktuell igen. Fyll gärna på med egna tips och idéer, ordet är fritt!

Anmäl
2008-09-05 11:08 #2 av: kobbeuffe

Jo nu ska snart Maxin upp efter en för vår del nästan larvigt kort säsong. Vi står i startgroparna för husköp nu så jag kommer vänta tills det är bestämt så jag vet vart jag ska ställa upp henne, där vi bor nu finns det inte möjlighet så då måste hon stanna vid hamnen, så vi avvakar tills vi vet mer.

Anmäl
2008-09-05 11:16 #3 av: kobbeuffe

Sen ska jag nog ställa in motorn i garaget och konservera den. Sen har jag planer på att "strippa" båten på allt trä och skruvade skivor och putsa upp det under vintern.Diverse knapar skall ändras eller flyttas. Lite skotlås skall bytas och ett sittbrunnsbord tillverkas. Efter det blir det väl puts och pul efter vad tiden erbjuder. Hmm mer artikelmaterial kan hända.

Anmäl
2008-09-06 01:00 #4 av: Oscar

Låter som om det kan bli några bra artiklar

Anmäl
2008-09-07 12:07 #5 av: kobbeuffe

Det blev husköp så nu börjar det bli intressant.

Anmäl
2008-09-07 12:15 #6 av: Oscar

Gratulerar!

Anmäl
2008-09-07 13:21 #7 av: [mingdie]

Jag tycker synd om er som måste ta upp båtarna. Nä vintern är till för kappsegling.

Anmäl
2008-09-28 11:32 #8 av: Oscar

Om det ändå vore så väl... Rynkar på näsan

Anmäl
2008-10-04 12:25 #9 av: kobbeuffe

Oj oj hur ska man hinna med allt. Hemma och släpar flyttlådor nu över helgen och iväg på jobb igen på Söndag. Nästa vecka ska jag segla hem båten från gamla hamnen med en bekant, hoppas på fina vindar då så det blir en fin höstdag på sjön. sen ska jag förhoppningsvis hitta tid att få hem en kranbil så jag får hem henne på "backen".

Anmäl
2008-10-14 22:46 #10 av: kobbeuffe

Så nu ligger hon i hemmahamn (igen) 2 veckor till upptagning Gråter

Anmäl
2008-10-14 22:52 #11 av: Oscar

Hur gick seglingen?

Anmäl
2008-10-14 22:54 #12 av: kobbeuffe

Finfin segling inte så lång men det var riktigt skönt. var ute ca 3 timmar och gjorde 14,5 mil så det var helt lagom.

Anmäl
2008-10-23 00:17 #13 av: kobbeuffe

Nu har vi köpt en trailer och båten ska upp nästa fredag, hmm hoppas jag hinner hem från jobb bara så jag får vara med vid lyftet.

Anmäl
2008-10-23 13:18 #14 av: Oscar

Vi håller tummarna för det. Ska du ha den ute? Har du något skjul eller hur ska du täcka?

Anmäl
2008-10-23 14:02 #15 av: kobbeuffe

Vi fick med täckställning och en press när vi köpte båten så det får duga tillsvidare. Fick ju en vagga med också men konstaterade ganska snart att det blir lika dyrt att lyfta upp henne på en bil och köra hem och lyfta i vaggan och vice versa i vår som att köpa en trailer. Så det blev en trailer.

Anmäl
2008-10-28 23:57 #16 av: kobbeuffe

Fy bubblan nu är det bara ett par dagar kvar, börjar ju nästan bli lite nervös ju. ska bli intressant och se hur hon ser ut under vattenlinjen iaf...

Anmäl
2008-10-29 00:00 #17 av: floppy

Skönt att pappa e me säger jag bara... =)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.