Renovering av Vindö 40
Den första inspektionen av båten efter vintern gjordes idag och allt såg precis så bra ut som man önskar. Därmed inte sagt att det inte är något att göra på båten. Tvärtom, listan är lång. En hel del saker upptäcktes förra året och en del saker är gamla synder som släpat sedan båten köptes.
Så var det då dags att ta tag i den gamla båten. Gammal och gammal förresten, allt är väl relativt, men en båt från 70-talet kan i alla fall inte kallas ny. Men trots sin ålder är Vindö 40 en relativt eftertraktad båt, inte minst på grund av den höga kvaliteten och sina goda sjöegenskaper.
Vindö 40 är en plastbåt med träöverbyggnad, i mahogny närmare bestämt. Den har teakdäck och även teak på bänkarna och durken i sittbrunnen. Hela inredningen är också gjord av teak och mahogny. 40 står för att den har 40 kvm segel. I vårt fall en rullfock och storsegel, vissa har även spinnacker.
Den första inspektionen av båten efter vintern gjordes idag och allt såg precis så bra ut som man önskar. Därmed inte sagt att det inte är något att göra på båten. Tvärtom, listan är lång. En hel del saker upptäcktes förra året och en del saker är gamla synder som släpat sedan båten köptes.
Först och främst skall båten bli sjösäker. Visst är det trevligt att bada men man väljer helst sina tillfällen själv. Så till att börja med skall samtliga gamla fastärgade bottenventiler bytas. Dessa måste kunna stängas om till exempel en slang skulle gå sönder, annars har man en stråle vatten in i båten som kan vara svår att stoppa. Dessutom är det trevligt att kunna använda pentryts diskho (bottenventilen har fastnat i stängt läge). Toalettinstallationen skall göras om; slangen till avloppet skall dras upp över vattenlinjen, förses med backventil och även denna bottenventil måste bytas, den har fastnat i öppet läge. En ny elektrisk länspump skall också monteras som komplement till den handjagade i sittbrunnen.
När inträngningen av vatten underifrån har hejdats är det dsags att även hindra det från att komma in ovanifrån. Detta är ett känt problem med de gamla Vindöbåtarna men absolut inget som inte går att åtgärda. Först skall alla ventiler (fönster) tätas. De blev bortmonterade idag och kommer att rengöras och vid montering sedan förses med nytt silicon. Även grabbräcket på rufftaket har en viss tendens att släppa igenom vatten. Detta är skruvat underifrån och monterades även det bort idag. Det kommer också att förses med nytt silicon innan återmontering. Det kommer dessutom att bli betydligt enklare att slipa både ruffsidor och rufftak utan ventiler och grabbräcken monterade. Förpiksluckan skall lagas, den har spruckit och läcker vattnet. Svanhalsventilationen för om bycget skall också tätas.
Hela sittbrunnen var i stort sett genomrutten förra året. Luckorna i bänkarna satt på trekvart då skruvarna inte längre fäste i den uppblötta plywooden. Hela sittbrunnen demonterades förra hösten och skickades iväg till ett snickeri som under vintern byggt helt nya delar med de gamla som mall. Detta skall såklart också monteras och passas in.
Fler rapporter kommer allteftersom renoveringsjobbet fortskrider.
Av: Oscar
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Oscar'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Oscar', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2008-04-13
Glöm inte att byta ut röstjärnsinfästningen och sätta dit riktiga mothåll. Enligt en kamrat som är proffs på denna båttyp så är original infästningen en katastrof som väntar på att hända…
Tack för tipset! Ska kolla dessa så fort tid ges. Hoppas komma igång med sittbrunnen nu först och främst.
Arbetet med båten är nu återupptaget efter en tids "vila" och jag kommer förhoppningsvis kunna presentera lite fler bilder från projektet i nästa vecka.
Sådär, då ska ni få lite nya bilder på arbetet. Igår passade vi till de nya bänksidorna i sittbrunnen. De tillverkas av en kraftig mahognyplywood, precis så som det var gjort innan. Det var lite bökigt att få tag i såpass kraftig mahognyplywood, 21mm tror jag den var. Men efter lite letande hittade vi ett ställe som hade.
Ja har man inte arbete så skaffar man
Japp! Men det är ganska kul samtidigt. Vi har också slipat ner allt trä helt trärent eftersom det sedan ska betsas.
Blir ju hur snyggt som helst. Finns inte mycket som slår bra träarbete.
Fantastiskt. Jag blir bara så glad av den här artikeln, båten är (blir) så fantastiskt fin.
Ja det är riktigt kul att se resultatet växa fram såhär. Det är alltid tråkigast i början när man måste riva ner, det är mycket roligare att bygga upp. :)
Så är det. Vi har ju inte så mycket trä på vår båt men jag ska nog försöka putsa upp det som finns iaf.
Kul att se!
Själv älskar jag att fräscha upp saker. Detta måste vara himmelriket för en som har tid och läggning a la hantverkare.
Det står inget om båtens historia. Känns som att den verkligen inte har tagits hand om under lång tid. Övergiven?
Nja, inte övergiven direkt. Ska se om jag kan luska fram mer historia om den. Det jag vet är att det varit en ägare innan sedan den var ny. Det brukar betyda att de varit väl omhändertagna men förmodligen har väl förre ägaren tröttnat eller blivit för gammal mot slutet. Kompisens pappa köpte den för några år sedan men har väl inte riktigt haft tid/ork tillräckligt.
Vad för bets har ni använt?
International. Minns inte om den heter något annat än mahognybets.
Ok vi hittade nån gammal burk i ena stuvfacket i Maxin men jag minns inte vad det var för sort.
Hehe har hört vissa rykten om att det kommer fortsätta byggas inom kort så jag puttar lite
Ja vi får hålla tummarna för lite bra väder och temperatur nu så ska det snart komma en fortsättning.
Jag har lite uppdateringar, nya bilder bland annat men tyvärr alldeles för dålig uppkoppling här ute på havet för att ladda upp dem. Ska försöka minska ner dem lite och testa igen. Återkommer.