Annons:
Etikettservice-och-underhåll
Läst 5648 ggr
Oscar
4/6/08, 7:14 PM

Vårrustning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så är den äntligen här; den efterlängtade våren. Dags att rusta båten för årets säsong. Kanske inget man ser fram emot vad gäller själva arbetet, men ack så skönt när det är klart och belöningen kommer i fom av årets första tur. Jag tänkte skriva en liten checklista som dels kan hjälpa dig att inte missa något samt kanske även spara dig lite tid.

Så är den äntligen här; den efterlängtade våren. Dags att rusta båten för årets säsong. Kanske inget man ser fram emot vad gäller själva arbetet, men ack så skönt när det är klart och belöningen kommer i fom av årets första tur. Jag tänkte skriva en liten checklista som dels kan hjälpa dig att inte missa något samt kanske även spara dig lite tid.

Mängden arbete på våren varierar förmodligen ganska mycket beroende på hur väl du tog hand om din båt i höstas. Se artikeln om vinterupptagning. Mycket av innehållet känns säkert självklara för många men jag tar upp dem ändå.

Tvätta - Börja med att tvätta av vintersmutsen från båten. Då ser du lättare vad mer som behöver göras. Tvätta även invändigt och håll noga utkik efter områden som kan fått mögelangrepp.

Slipa botten - Vissa väljer att slipa med våtsandpapper men jag tycker att de bara sätter igen. Använd ett finare vanligt sandpapper. Man behöver egentligen bara se till att all lös färg försvinner samt att ytan ruggas upp för den nya färgen. Passa på att hålla utkik efter skador. Små skador i gelcoaten kan leda till att vatten tränger in i plasten och på sikt skadar båten samt gör den tyngre.

Måla - Måla noggrannt. Varje fläck som inte täcks ordentligt kommer att ställa till problem med beväxning. Måla gärna två gånger även om det inte ser ut att behövas. Tänk på att inte måla över zinkanoder (offeranoder) då dessa då inte fyller sin funktion. Till drev och propeller finns genomskinliga färger som enligt mig fungerar alldeles perfekt.

Kolla anoderna - De ska inte vara för anfrätta och de ska vara rena. På båtar med drev sitter ofta anoder runt axeln bakom propellern. De kan också sitta på utsridda ställen runt skrovet.

Polera - Polera båten för att få en blank fin plastyta. Använd helst en vanlig polish. På hårdare smutsade ytor kan man med fördel använda en rubbing, men tänk på att den sliter hårdare på gelcoaten. Vissa brukar polera sin båt innan man bottenmålar. Detta anser jag inte vara lämpligt. Anledningen är att alla polermedel är feta, vissa innehåller till och med lite vax. När du polerar båten är det väldigt lätt att råka få lite polermedel ner under vattenlinjen, på bottenfärgen. Om du får fett polermedel nedanför vattenlinjen innan du målar kommer bottenfärgen inte att fästa ordentligt där sedan. Vattenlinjen är dessutom det område som är känsligast för beväxning, det börjar växa lättast där på grund av tillgången på syre.

Inspektera båten

Det är viktigt att gå igenom allt på båten som till exempel är rörligt eller fyller viktiga funktioner, exempelvis batteri, länspumpar, bottenventiler, ankare, toaletter och så vidare. På en segelbåt bör men också inspektera riggen noggrannt. Testa alla block och se till att löpande rigg löper som de skall. Det är mycket enklare att åtgärda eventuella problem med masten liggande på marken. Kolla också att popnitar och andra fästen inte är angripna av rost eller ärg.

Batteri - Se till att batteriet har tillräckligt med vatten i cellerna. Har du ingen nivåangivelse på batteriet skall du se att det åtminstonde täcker blyet i varje cell. Man kan med fördel också använda en batterivattentestare för att kolla kvaliteten. Se till att batteriet inte är smutsigt eller fuktigt. Smutsiga eller våta batterier kan stå och dra ur sig själva eftersom krypströmmar då kan uppstå. Kolla också efter ärg på polerna och likadant på kabelskorna på batterikablarna. Glöm inte att ladda batteriet.

Länspump - När batteriet är monterat kan länspumparna testköras. Slå i en spann vatten i kölen och kör pumpen. Kontrollera alla slangar till pumpen medan den pumpar. Slangar rör sig en del under vintern på grund av temperaturväxlingar och kan krypa ur slangklämmor. Se till att det inte ligger löv eller liknande i kölen som kan sätta sig i pumpen.

Bränsletank - Om du inte haft din tank helt fylld med bränsle under vintern har du garanterat fått kondens i tanken. Detta blir en gul-brun sörja som lägger sig i botten av tanken. Om du inte tar bort sörjan innan första starten av motorn kommer du få in vatten i motorn och riskerar stora problem. Kolla alltså detta innan du börjar testköra motorn. har du en avtappning i botten på tanken är problemet lättlöst. Stick annars ner en pump som når ner i botten på tanken och pumpa tills det kommer rent bränsle. Man kan också slå i lite K-sprit eller motsvarande.

Bottenventiler/genomföringar - Dessa är viktigt att kontrollera innan sjösättning. De ska vara hela, gå att stänga och slangarna skall sitta oredentligt anslutna. Även här kan slangarna ha krupit av under vinter. Dåliga genomföringar kan leda till att båten sjunker.

Det känns alltid tråkigt att bara skriva pekpinnar men jag hoppas att det kan hjälpa någon att undvika problem. Och kanske dessutom spara lite tid. Det är trots allt på sjön vi vill spendera vår tid!

Har du fler tips eller andra synpunkter?

Av: Oscar

  • [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Oscar'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Oscar', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

  • 2008-04-06
Annons:
[kobbeuffe]
2/6/09, 9:59 AM
#1

Flyttar upp denna så ni hinner fundera lite och kanske få lite tips innan det är dags att börja rusta för nästa säsong…

Oscar
2/6/09, 10:52 AM
#2

Ska börja med Vindön igen nu nästa vecka eller i helgen. Hoppas kunna bidra med lite fler bilder till den artikeln.

Upp till toppen
Annons: