Annons:
Etikettsemestermål
Läst 8895 ggr
Oscar
2008-09-27 11:58

Explorer of Sweden - Ola Skinnarmo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Förr var sjömän av stål och båtar av trä. Idag är båtarna av stål och sjömän klädda i GoreTex." Läs om Olas segling genom Nordostpassagen.

Så är det då återigen dags för Ola Skinnarmo att ta sig an ett iskallt äventyr. Denna gång skall han följa i Nordenskiölds kölvatten och alltså segla genom Nordostpassagen. Nordostpassagen är den norra vägen från Europa till Stilla Havet,  norr om Euroasiska kontinenten.

Tanken på att segla genom Nordostpassagen började gäcka sjöfararna redan på 1500-talet. Men då det är mycket svåra isförhållanden i området skulle det dröja ända till 1879 innan Nordenskiöld blev den första att klara av uppgiften, då i segel- och ångfartyget Vega. Resan var stundtals mycket svår och bland annat låg man infrusna i isen i nästan 10 månader.

Som följeslagare på expeditionen har Skinnarmo valt sin gamle trostjänare Searcher. Searcher på expeditionHon får dock ett nytt namn och heter numera Explorer of Sweden. Det är en intressant båt ur många perspektiv, bland annat är hon byggd i ett speciellt höghållfasthetsstål från SSAB som heter Domex 740 XPE. 740 står för att stålet klarar ett tryck på 740 Newton per kvadratmillimeter vid minus 40 grader. Normalt fartygsstål har en hållfasthet på 240 Newton per kvadratmillimeter. Det starka stålet har gjort att man kunnat anända mycket tunnare plåtar, endast 5 millimeter, och därför kunnat få en lättare båt än vad som annars varit möjligt. Man har dessutom förstärkt med dubbla spant vid vattenlingen och har nu ett spant var 25:e cm.

Skinnarmos expedition väntas dock inte få lika stora problem med isen som Nordenskiöld hade på sin tid. Isarna har dragit sig långt tillbaka på grund av den globala uppvärmningen och en del av syftet med expeditionen är naturligtvis att belysa detta problem.

För tillfället ligger båten på Öckerö i Göteborgs skärgård för genomgång av bland annat riggen. I Juni nästa år är det dags för avfärd. Segling iFokus önskar Ola lycka till!

Explorer of Sweden:

Längd över allt: 18.5 m
Skrovlängd: 17.4 m
Bredd: 5.1 m
Djupgående: 3.3 m
Deplacement utan last: 34 ton
Bruttotonnage: 30 ton
Masthöjd: 24 m
Segelarea 240: m2
Motor IVECOaifo: 250 hp
Bränsletankar: 8 m3
Propellerdiameter: 1 m

Explorer of Swedens (Ex. Searcher) hemsida

Expeditionshemsida

Tipsa en kompis om artikeln

Annons:
Oscar
2009-06-15 21:51
#1

Finns mer att läsa om Skinnarmo på DN's hemsida

Upp till toppen
Annons: