Annons:
Etikettvattensporter-med-båt
Läst 7555 ggr
Oscar
2008-10-01 21:55

Rigginställning Formula 18

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mastlutning, riggspänning och diamantspridarvinklar. Allt du behöver veta om riggtrimmet om du seglar Formula 18 eller liknande båt.

Christian SachFör att nå högsta möjliga båtfart under rådande förhållanden behövs en korrekt rigginställning och här ges lite mer matnyttigt för att inspirera till framsteg. Varje varumärke av klass har sin egen "tuning guide" eller "owners manual" för att tillgodose ägarens höga krav. Följ den! Det kan ibland vara detta som skiljer den riktigt duktiga seglaren mot de sämre seglarna.

Idag har de flesta F18 så pass lätt att justera riggen att det kan göras på vattnet mellan seglingarna om det behövs (inga riggändringar är tillåtna under kappsegling). Det går att göra ofantligt mycket med en F18-rigg eftersom den ska kunna anpassas efter besättningsvikter mellan 115-ca 180 kg, lätt till hård vind och i viss mån platt till vågigt vatten.

Här är en liten enklare genomgång:

Mastlutning (eng mast rake kallas ibland rake "rejk")

Påverkar balansen i båten men framförallt ska den ställas in efter besättningsvikten. Lätt besättning -mer lut, tung -mer upprätt. Normalt har man samma mastlutning så länge förhållandena är desamma. Det innebär givetvis inte att du ska låta mastlutningen vara i början utan ändra om du tror att du behöver det. Bra att veta: om man skulle ändra mastlutningen ändras även avståndet på genaker-förliket varvid genakerbomen måste ändras. Är det riktigt hård vind, kanske >14 m/sek kan masten med fördel lutas mer = mindre kraft.

Riggspänning

Det här brukar vara enkelt eftersom man använder hård eller lös rigg. Lös är ca 25-50 kg. Och hur mycket är 25-50 kg? Mellan tummen och pekfngret ska inte riggen hänga och slänga ute på vattnet utan vara precis åtstramad. Hård är ca 100 kg vilket är så pass hårt att du lättast drar åt när storseglet är uppe och du skotar hem hårt längst ut på hörnet och drar åt vantmuttern så hårt du kan för hand (fördel att göra på vattnet och inte på land som många gör).
Använd gärna riggspänningsmätare och skalan som finns på vantskruven ska du givetvis använda om du har. Tips är även att känna på andra båtar. Notera erfarenheten av skalan rel vindstyrka på masten med tuschpenna. T ex Vant hårt 7 löst 5.

Diamantspridar-vinklar

Precis som mastlutningen brukar man inte ändra spridarvinklarna om inte förhållandena avsevärt ändras. Det innebär givetvis inte att du ska låta vantspridarvinklarna vara i början utan ändra om du tror att du behöver det. Generellt har det visat sig att det ska vara mindre spridarvinkel än vad tuning guiden anger eftersom vi seglar i Sverige (på västkusten stämmer tuning guiden bättre). Det innebär att spridarna står mer rakt ut och inte sveper bakåt. Spridarvinklarna påverkar båtfarten mycket. Bakåtsvepta är för lätt besättning (och/ eller mycket hård vind) vice versa.

Diamantspänning

Man laborerar mycket med denna! Släpp på spänningen om du behöver mer kraft "power". T ex brukar användningen av nedhalet vara en värdemätare. Används nedhalet inte alls vid 6-8 m/ sek är det alldeles för hög diamantspänning och du tappar rejält med fart i de lättare vindarna vice versa har du tagit max nedhal vid 7 m/sek är det för löst. Använd gärna riggspänningsmätare och räkna antal varv du släpper/ drar åt och notera erfarenheten av hårdheten på t ex masten. T ex 10 m/sek +2 varv, 7 m/sek +1 varv.

Erfarenheten…

…säger att tuning guiderna stämmer rätt bra men de är enbart en anvisning. Det viktiga är att det känns rätt och för det krävs det lite erfarenhet och att testa sig fram. Hör med andra, diskutera och håll dig uppdaterad. Har du t ex köpt ett nytt segel kan det givetvis skilja en del mot det gamla när det gäller mastkurva, bukdjup och inbyggd tvist. I F18 klassen ändras saker hela tiden.

Artikelförfattare: MangoSolutions

Tipsa en kompis

Annons:
MangoSolutions
2008-10-01 22:53
#1

Det finns en sak till som inte togs upp och det är effekten som blir av spridarvinkeln och diamantspäningen som kallas för förböj av masten. Ofta använder vi engelska pre-bend.

Ju större pre-bend desto plattare storsegel och mindre kraft blir det vice versa. Med stor pre-bend ökar också nedhalets effekt eftersom det är lättare att böja något som redan är böjt relativt något som är rakt.

Oscar
2008-10-01 23:03
#2

Mycket av det som nämns är ju relevant för alla typer av båtar, teorierna är de samma så att säga. Sen har man kanske inte alltid möjligheterna till alla dessa olika trim på till exempel en kölbåt.

MangoSolutions
2008-10-02 00:08
#3

Precis och trimguider finns för alla segelbåtar i alla fall de som är kappseglingsklasser. Förbund, segelmakare, tillverkare brukar ha trimguider.

Riggtrimmet kan vara helt fel på segelbåtar så att det känns obehagligt att segla dom. Därför underlätter det väldigt för båthanteringen om man "bara" semesterseglar med sin cruisingbåt med rätt inställd rigg. Detta förekommer aldrig på en F18 eftersom balansen mer sitter i att flytta kroppsvikten (som kan vara lika tung som båten är).

MangoSolutions
2008-10-02 15:10
#4

När man seglar katamaran med trapez finns det ett mycket enkelt praktiskt sätt att se och känna om du har din rigg bra inställd.

Från ca 5 m/sek börjar man gå ut i trapez gör ni inte det och andra gör det har ni för lite kraft i riggen (givetvis att det är optimalt skotat). Vid ca 6 m/sek ska båda definitivt kunna hänga i trapez oavsett hur tunga ni är.

När man kappseglar är det jobbigt att se att andra kommer tidigt ut i trapez när man bedömer att man har samma vindstyrka som dom.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: